Εμφανή έχουν αρχίσει και γίνονται τα σημάδια της οικονομικής κρίσης σε ολόκληρη τη Σύρο και ιδιαίτερα στα καταστήματα της Ερμούπολης, τα οποία κλείνουν το ένα μετά το άλλο. Ήδη, πολλά καταστήματα τα οποία λειτουργούσαν επί σειρά ετών στην οδό Πρωτοπαπαδάκη, έχουν βάλει λουκέτο.
Παρόλο που η Δημοτική Αρχή δεν είναι άμεσα υπεύθυνη για την οικονομική κρίση, δεν είναι όμως άμοιρη ευθυνών. Παρά τις επανειλημμένες διαμαρτυρίες των καταστηματαρχών της Σύρου προς τη Δημοτική Αρχή, απαρατήρητες περνούν ή απορρίπτονται κατά πλειοψηφία οι όποιες προτάσεις των καταστηματαρχών για στήριξη των επιχειρήσεών τους από τη Δημοτική Αρχή.
Πρόσφατα, στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο, τέθηκε προς συζήτηση αίτημα του Συλλόγου «Τερψιχόρη» και του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, για τη μείωση των ενοικίων των ακινήτων που ανήκουν στο Δήμο της Σύρου- Ερμούπολης και ενοικιάζονται από επιχειρηματίες, χωρίς όμως το αίτημα αυτό να αποφέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Κλίμα τρομοκρατίας προσπάθησε να επιφέρει στο Δημοτικό Συμβούλιο η Δημοτική Αρχή, επικαλούμενη νομικούς λόγους και ποινικές ευθύνες σε βάρος των δημοτικών συμβούλων στην περίπτωση που αποφάσιζαν να κάνουν δεκτό το ανωτέρω δίκαιο αίτημα των επιχειρηματιών.
Συγκεκριμένα, η νομική υπηρεσία του ενιαίου Δήμου, με σχετική εισήγησή της, υποστήριξε πως το αίτημα των επιχειρηματιών για μείωση των ενοικίων των καταστημάτων που νοικιάζουν από το Δήμο, είναι νομικά αβάσιμο καθώς , οι μισθώσεις των ακινήτων αυτών γίνονται με δημοπρασία και η σύμβαση μπορεί να αλλάξει μόνο με δικαστική απόφαση.
Ο δε Δήμαρχος κατάφερε να παρασύρει στην απόρριψη του αιτήματος το δημοτικό συμβούλιο αναφέροντας ρητά ότι αν γινόταν δεκτό το αίτημα των επιχειρηματιών, αυτό θα αποτελούσε παράβαση του Νόμου και οι δημοτικοί σύμβουλοι ενδεχομένως να διώκονταν και ποινικά για την απόφασή τους αυτή, δήλωση η οποία θορύβησε τα περισσότερα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, εκτός από την πλειοψηφία των μελών της παράταξης «Σύρος- Δύναμη Ανάπτυξης», οι οποίοι στήριξαν το αίτημα των επιχειρηματιών και παρόλη την τελική κατά πλειοψηφία απόρριψη του, έχουν με παρεμβάσεις και έρευνες θέσει τις βάσεις για την ανατροπή της απορριπτικής αυτής απόφασης , τα αποτελέσματα των οποίων σας παραθέτουμε.
Από το Αρχείο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στο οποίο ανατρέξαμε, βρήκαμε έγγραφο του τμήματος περιουσίας της Γενικής Διεύθυνσης τοπικής αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο φέρει ημερομηνία 16/12/2009 και αριθμό πρωτοκόλλου 72554, απαντά σε σχετικό αίτημα του Δήμου Τήνου για δυνατότητα αναπροσαρμογής του μισθώματος σε εμπορική μίσθωση λόγω απρόβλεπτης μεταβολής των οικονομικών συνθηκών και ρητά αναφέρει «Το Δημοτικό Συμβούλιο δύναται χωρίς δικαστική απόφαση να εξετάσει τη συνδρομή των ανωτέρω προϋποθέσεων (απρόβλεπτες οικονομικές μεταβολές) και ενδεχομένως να προβεί σε αναπροσαρμογή του μισθώματος εφόσον τούτο κριθεί αναγκαίο με αιτιολογημένη απόφασή του και υπό την προϋπόθεση ότι δεν βλάπτονται τα συμφέροντα του Δήμου».
Από αυτό καθίσταται σαφές το γεγονός ότι σύμφωνα με το αρμόδιο Υπουργείο, οι όροι της εμπορικής μίσθωσης ακινήτων του Δήμου που ενοικιάζουν ιδιώτες, μπορούν να τροποποιηθούν χωρίς δικαστική απόφαση, και σαφέστατα ουδεμία ποινική ευθύνη αντιμετωπίζουν οι δημοτικοί σύμβουλοι αν αποφασίσουν κάτι τέτοιο προς όφελος του Δήμου τους.
Στο ίδιο ανωτέρω έγγραφο, το οποίο σημειωτέον ότι έχει κοινοποιηθεί σε όλους τους ΟΤΑ, αναφέρεται ότι η αναπροσαρμογή του μισθώματος σύμφωνα με το άρθρο 288 ΑΚ μπορεί να γίνει εφόσον υπάρξει απρόοπτη μεταβολή των συνθηκών.
Σε επικοινωνία που είχαμε με το αρμόδιο Υπουργείο προσπαθώντας να αποσαφηνίσουμε τα γεγονότα που καθιστούν την απρόοπτη μεταβολή των συνθηκών κατά τη γενική έννοια του άρθρο 288 του Αστικού Κώδικα, οι αρμόδιοι μας παρέπεμψαν σε άλλο έγγραφό τους, το οποίο ζητά από τους ΟΤΑ να καταφέρουν τη μείωση των ενοικίων που ο Δήμος πληρώνει σε ιδιώτες λόγω των επικρατουσών οικονομικών συνθηκών και την ανάγκη πιστής τήρησης του προγράμματος σταθερότητας και ανάπτυξης – του γνωστού σε όλους μας μνημονίου-. Αναφέρει δηλαδή το έγγραφο αυτό ρητά ότι οι παρούσες συνθήκες, δηλαδή η προσφυγή στο διεθνές νομισματικό ταμείο αποτελεί γενική έκτακτη ανάγκη που στοιχειοθετεί τους όρους του άρθρου 288 του Αστικού Κώδικα, η οποία προσφυγή δεν είχε πραγματοποιηθεί όταν κοινοποιήθηκε στους ΟΤΑ το πρώτο έγγραφο του Υπουργείου που προαναφέραμε γι’ αυτό και δεν γίνεται λόγος σε αυτό ρητής εφαρμογής του.
Εξάλλου, σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, τους ισχυρισμούς του οποίου επικύρωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας σε σχετική απόφασή του , η προσφυγή στο διεθνές νομισματικό ταμείο και το μνημόνιο « …ήταν απολύτως αναγκαία και συνιστούν δίκαιο έκτακτης ανάγκης θεσπισμένο για την προστασία του εθνικού συμφέροντος…». Είναι συνεπώς αναμφισβήτητο το γεγονός ότι το μνημόνιο και η προσφυγή στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αποτελούν «απρόοπτη μεταβολή των οικονομικών συνθηκών» κατά την γενική έννοια του άρθρου 288 του Αστικού Κώδικα και άρα νόμιμη είναι η δυνατότητα αναπροσαρμογής των ενοικίων που καταβάλλουν οι ιδιώτες στο Δήμο χωρίς δικαστική απόφαση, με αιτιολογημένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και μόνο.
Βασιζόμενοι στους ανωτέρω ακράδαντους και νόμιμους ισχυρισμούς, πληθώρα Δήμων στη Χώρα μας προέβησαν σε εκδόσεις αποφάσεων, σύμφωνα με τις οποίες αναπροσαρμόστηκαν τα ενοίκια που πληρώνουν οι ιδιώτες στους Δήμους τους, χωρίς δικαστική απόφαση, λόγω της οικονομικής κρίσης, αποφάσεις οι οποίες δεν έφεραν κατηγορούμενο σε οιοδήποτε Δικαστήριο κανένα Δημοτικό Σύμβουλο. Ενδεικτικά αναφέρουμε την υπ.αριθμ. 719/13.9.2010 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου, η οποία αποφάσισε τη μείωση κατά 20% όλων των ενοικίων που πληρώνουν οι ιδιώτες στο Δήμο, στην προσπάθειά του μέσα σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία να στηρίξει τους επαγγελματίες θεωρώντας ότι είναι προς όφελος όλων να διατηρηθούν τα υπάρχοντα καταστήματα αφενός αλλά και οι αντίστοιχες θέσεις εργασίας αφετέρου. Αντίστοιχες αποφάσεις έχουν εκδοθεί από το λιμενικό ταμείο Ρεθύμνου, από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αργυρούπολης, από τη δημοτική επιχείρηση του Δήμου Καβάλας , από το Δήμο Πλατεός Ευβοίας και άλλες.
Αναρωτιόμαστε λοιπόν γιατί οι ανωτέρω νόμιμοι, βάσιμοι και αποδεδειγμένοι από έγγραφα του αρμόδιου Υπουργείου ισχυρισμοί δεν επικράτησαν στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Σύρου- Ερμούπολης, παρά την εισήγηση της παράταξης Σύρος- Δύναμη Ανάπτυξης, αλλά επιβλήθηκε κλίμα τρόμου εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής με κατεύθυνση την απόρριψη του δίκαιου αιτήματος των επιχειρηματιών για τη μείωση των ενοικίων που πληρώνουν στο Δήμο.
Αναρωτιόμαστε ποιο το όφελος του Δήμου μας αν τα καταστήματα ιδιοκτησίας του κλείσουν και ο Δήμος σταματήσει να έχει έσοδα από αυτά.
Δεν δεχόμαστε τυχόν ισχυρισμό της Δημοτικής Αρχής ότι η μείωση των ενοικίων που εισπράττει ο Δήμος από ιδιώτες θα βλάψει τα συμφέροντα του Δήμου, τη στιγμή που ο Δήμος ήδη έχει επιδιώξει και έχει καταφέρει να μειώσει τα έξοδά του από τη μείωση των ενοικίων που ο Δήμος πληρώνει σε ιδιώτες.
Δεν ξεχνάμε ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της Ελληνικής οικονομίας και κρατάνε ζωντανό το Δήμο μας, αποτελούν δε το μοναδικό εισόδημα πολλών οικογενειών του Δήμου μας και δίνουν δουλειά σε συνδημότες μας.
Τα συμφέροντα του Δήμου μας δεν μπορεί να απέχουν από τα συμφέροντα των επιχειρηματιών οι οποίοι είναι δημότες και δίνουν και δουλειά σε δημότες, στηρίζοντας την τοπική οικονομία και τα έσοδα του Δήμου, όχι μόνο από ενοίκια αλλά και από δημοτικά τέλη.
Κατόπιν αυτών, καλούμε όλους τους επαγγελματικούς φορείς του Δήμου μας ζητήσουν τη μείωση των ενοικίων που πληρώνουν στο Δήμο με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ως έχουν δικαίωμα και δηλώνουμε ότι θα είμαστε στο πλευρό τους αρωγοί στην προσπάθειά τους αυτή, με κάθε τρόπο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.