Αναλυτικό υπόμνημα σε σχέση με το νόμο 3852/10 ως προς τη λειτουργία της Διεύθυνσης Πολεοδομίας του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης υπέβαλε α) προς το Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης , β) προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικών Αλλαγών, γ) προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου και δ) προς την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, υπέβαλε ο Δήμος της Σύρου.
Στο υπόμνημα αυτό εκτίθενται με κάθε λεπτομέρεια τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η άνω υπηρεσία στο πλαίσιο λειτουργίας του ενιαίου Δήμου, καταλήγει σε πρόταση ίδρυσης πολεοδομικών γραφείων στους κατά τόπους Δήμους εφόσον υπάρχει η δυνατότητα, ενώ ειδικά για το θέμα των αυθαιρέτων της Μυκόνου, ζητείται από το Υ.Π.Ε.Κ.Α. (Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικών Αλλαγών), η σύσταση ειδικών κλιμακίων έμπειρων μηχανικών, τα οποία θα μεταβούν στη Μύκονο και θα καταγράψουν το σύνολο των καταγγελιών πολιτών, σωμάτων Αστυνομικού Τμήματος και εισαγγελικών παραγγελιών. Με το υπόμνημα προτείνεται τέλος, η συγκρότηση επιτροπής αυθαιρέτων για την εξέταση των τυχόν ενστάσεων , είτε κεντρικά από το ΥΠΕΚΑ, είτε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου.
Αναλυτικά το υπόμνημα του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, έχει ως ακολούθως:
« Με το νόμο 3852/2010 (Καλλικράτης) και ειδικότερα το Άρθρο 94, μεταβιβάζεται σειρά αρμοδιοτήτων στους δήμους, από τις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις της χώρας. Μία από τις αρμοδιότητες αυτές είναι και η πολεοδομική αρμοδιότητα, η οποία λειτουργούσε στη Νομαρχία Κυκλάδων υπό μορφή Διεύθυνσης και εξυπηρετούσε τα νησιά Σύρο, Μύκονο, Κέα και Κύθνο.
Το άρθρο 95, προβλέπει την εξυπηρέτηση των υπόλοιπων δήμων του νομού, από το δήμο της έδρας, στο πλαίσιο των γενικών διατάξεων που ισχύουν για όλη τη χώρα. Ειδικά όμως για τους νησιωτικούς και ορεινούς δήμους, ο νόμος εξειδικεύει με το άρθρο 206, παρ. 3 στην οποία αναφέρεται ότι «οι μεγαλύτεροι σε πληθυσμό δήμοι των περιφερειακών ενοτήτων πλήρη διοικητική υποστήριξη στους λοιπούς δήμου της περιφερειακής ενότητας [...] για την άσκηση αρμοδιοτήτων που μεταβιβάζονται σε αυτούς με τον παρόντα νόμο». Σε συνδυασμό με το άρθρο 3, παρ. ιβ σύμφωνα με την οποία συγκροτείται η Περιφερειακή Ενότητα Σύρου, η οποία περιλαμβάνει το Δήμο Σύρου-Ερμούπολης, προκύπτει ότι δεν υπάρχει υποχρέωση εξυπηρέτησης άλλων δήμων στο Νότιο Αιγαίο και ειδικά στο νομό Κυκλάδων, από το δήμο Σύρου-Ερμούπολης.
Συνεπώς, θα πρέπει να αναζητηθεί τρόπος εξυπηρέτησης με τις προβλέψεις του Ν.3852/2010 και ειδικά με το άρθρο 99 (διαδημοτική και διαβαθμιδική συνεργασία εντός περιφέρειας), το άρθρο 100 (Προγραμματικές συμβάσεις) και το άρθρο 206 παρ.5 (διαδημοτική και διαβαθμιδική συνεργασία με άλλες περιφέρειες), διότι μόνο τότε θα εξασφαλιστεί και η νομιμότητα των οικοδομικών αδειών και των διοικητικών πράξεων της πολεοδομικής υπηρεσίας.
Με τα παραπάνω δύο σχετικά έγγραφα, γίνεται αναφορά για υποχρεωτική εξυπηρέτηση των υπόλοιπων δήμων από το δήμο της έδρας του νομού. Οι νησιωτικές περιοχές και ειδικά οι Κυκλάδες, δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπίσουν τα θέματα αρμοδιοτήτων και υποστήριξης, με τον ίδιο τρόπο που θα τα προσεγγίσουν οι υπόλοιποι δήμοι της χώρας μας. Είναι προφανές ότι ο νόμος έχει προβλέψει ειδικές διατάξεις για τους νησιωτικούς δήμους, οι οποίες ήδη εφαρμόζονται, όπως για παράδειγμα με την ΤΥΔΚ Κυκλάδων η οποία ενοποιήθηκε με τις τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και όχι με το δήμο της έδρας του νομού όπως έγινε στην υπόλοιπη Ελλάδα. Είναι ιδιαίτερα δύσκολη (ως αδύνατη) η απαίτηση εξυπηρέτησης των 18 νησιωτικών δήμων των Κυκλάδων, από το δήμο Σύρου-Ερμούπολης, ειδικά σε θέματα πολεοδομικά και τεχνικά.
Η πολεοδομία κατά τη λειτουργία της στην Ν.Α.Κυκλάδων είχε στελέχωση στο 30% του προβλεπόμενου οργανογράμματος, ενώ στη συνέχεια η κατάσταση επιδεινώθηκε όταν κατά το 2010 μετατάχθηκαν τρεις μηχανικοί εκτός νομού με αποτέλεσμα να μειωθεί η στελέχωση στο 20%. Παράλληλα έξι διοικητικοί υπάλληλοι δεν μετατάχθηκαν στο δήμο, αφήνοντας την υπηρεσία στα χειρότερα επίπεδα στελέχωσης της τελευταίας δεκαετίας. Η κατάσταση αυτή είχε ως αποτέλεσμα τη συσσώρευση σοβαρών εκκρεμοτήτων που οδήγησαν ακόμη και σε έντονες αντιδράσεις από πολίτες που έχουν άμεση σχέση με την οικοδομική δραστηριότητα. Από την ανάλυση που υπάρχει στο συνημμένο υπόμνημα, προκύπτουν προτάσεις και λύσεις ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα νομιμότητας, ειδικά σε ευαίσθητα θέματα όπου μπορεί να υπάρξει οικονομική ζημιά είτε για τον ιδιώτη (ανέγερση κτηρίου), είτε για το δημόσιο (πρόστιμα αυθαιρέτων που είναι ιδιαίτερα υψηλά για τα νησιά των Κυκλάδων). Η καλή θέληση του δήμου μας να εξυπηρετήσει, δεν αρκεί για να ξεπεραστούν τα ανυπέρβλητα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα υπόλοιπα νησιά και ειδικά η Μύκονος, τα οποία προβλήματα απαιτούν συγκεκριμένες -δραστικές- λύσεις που θα πρέπει να δοθούν κεντρικά, είτε από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, είτε από το Υ.ΠΕ.Κ.Α.
Συγκεκριμένα, προτείνεται η ίδρυση πολεοδομικών γραφείων από τους κατά τόπους δήμους, όταν υπάρχει δυνατότητα. Ήδη ο δήμος Μυκόνου έχει εκφράσει και εγγράφως το ενδιαφέρον του να ιδρύσει πολεοδομικό τμήμα, με μετατάξεις ή αποσπάσεις προσωπικού από άλλους φορείς.
Στους δήμους που δεν υπάρχει ακόμη η δυνατότητα ίδρυσης πολεοδομικών γραφείων (π.χ. Κέα, Κύθνο), προτείνεται η εξυπηρέτηση σύμφωνα με το άρθρο 206 παρ.3 (μεγαλύτερος σε πληθυσμό δήμος της περιφερειακής ενότητας) και αν και πάλι δεν υπάρχει δυνατότητα εξυπηρέτησης εντός της περιφερειακής ενότητας, να συναφθούν διαδημοτικές συμβάσεις με δήμους εντός ή και εκτός της περιφέρειας νοτίου Αιγαίου, όπως άλλωστε και ο Ν3852/2010 προβλέπει.
Ειδικά ως προς το θέμα των αυθαιρέτων της Μυκόνου αλλά και των άλλων νησιών, ζητάμε άμεσα τη σύσταση ειδικών κλιμακίων έμπειρων μηχανικών από το Υ.ΠΕ.Κ.Α. (ή από άλλους φορείς που διαθέτουν το στελεχικό δυναμικό) τα οποία θα μεταβούν επί τόπου στο νησί της Μυκόνου και θα προβούν σε όλες τις διαδικασίες για την καταγραφή των πολλών καθημερινών καταγγελιών, σημάτων Α.Τ. και εισαγγελικών παραγγελιών. Προτείνεται επίσης η συγκρότηση επιτροπής αυθαιρέτων για την εξέταση των τυχόν ενστάσεων, είτε κεντρικά από το ΥΠΕΚΑ είτε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση του Αιγαίου. Ο Δήμος Σύρου-Ερμούπολης δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στην παρούσα φάση στις αρμοδιότητες αυτές, μπορεί όμως να εξετάσει την κάλυψη άλλων θεμάτων (όπως π.χ. έκδοση οικοδομικών αδειών, αυτοψία για σύνδεση με τη ΔΕΗ, κ.α.) δηλαδή αρμοδιοτήτων που δεν χρειάζονται μεγάλο αριθμό μετακινήσεων μηχανικών και διοικητικής απασχόλησης προσωπικού».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.