Στη εφημερίδα «Κοινή Γνώμη» της 8-1-10 ανακοινώθηκε απόφαση του απερχόμενου Δ.Σ. του Δήμου Ποσειδωνίας για ανάθεση στην «Εγνατία Οδό Α.Ε.» της μελέτης επέκτασης του Δημοτικού Σχολείου και κατασκευής Νηπιαγωγείου στη Βάρη.
Το Δημοτικό Συμβούλιο ρίχνει ευθύνες στην Τεχνική Υπηρεσία της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων, η οποία, όπως ισχυρίζεται η Δημοτική Αρχή, αφού καθυστέρησε 1 χρόνο να γνωμοδοτήσει επί του θέματος, τελικά έκρινε ακατάλληλο το οικόπεδο (!) που είχε αγοράσει ο Δήμος για την υλοποίηση αυτού του έργου με αποτέλεσμα το Δ.Σ. να αναγκασθεί, στην τελευταία συνεδρίαση που του δινόταν η ευκαιρία να πάρει τέτοιου είδους αποφάσεις, να αναθέσει στην «Εγνατία Οδό Α.Ε.» την εκπόνησή της.
Με αφορμή το παραπάνω επεισόδιο διατυπώνουμε τις παρακάτω απόψεις:
Θεωρούμε ότι η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» λειτουργεί με βάση καθαρά ιδιωτικά κριτήρια με αμφιβόλου διαφάνειας μηχανισμούς και διαδικασίες, που λίγο έχουν να κάνουν με το δημόσιο συμφέρον. Για παράδειγμα, τα δημόσια έργα, που πραγματοποιούνται με κοινοτική συγχρηματοδότηση, απαιτούν δημόσιους διαγωνισμούς και ελεγχόμενες, για τη νομιμότητά τους, διαδικασίες, σε όλες τις φάσεις υλοποίησης τους. Κατά συνέπεια αυτού του είδους έργα, με τα σημερινά δεδομένα, δεν μπορούν να υλοποιηθούν με απευθείας αναθέσεις..
Απ’ότι γνωρίζουμε η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» δεν κάνει μελέτες έργων η ίδια αλλά τις αναθέτει, κυρίως, απευθείας (εκτός δηλ. διαγωνιστικής διαδικασίας του ν. 3316/2007) σε τρίτους, και θα πληρώνεται για τη διαχείριση αυτών των έργων από δημόσιους πόρους (ΠΔΕ του Υπουργείου Μεταφορών και Δικτύων). Η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» παίζει λοιπόν ρόλο μεσάζοντα, κάτι που δεν προβλεπόταν πλήρως από την μέχρι σήμερα ισχύουσα νομοθεσία. Και γι’αυτό η Κυβέρνηση προσπαθεί με κάθε τρόπο, για δικούς της λόγους και σκοπιμότητες, να δημιουργήσει το κατάλληλο νομικό πλαίσιο.
Σήμερα στο όνομα της αντιμετώπισης των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων, που σίγουρα υφίστανται αλλά δεν ήρθαν από τον Άρη, και των, σε πολλές περιπτώσεις, απελπιστικά χρονοβόρων διαδικασιών, θεσμοθετούνται και επιβάλλονται φορείς και διαδικασίες στα όρια της συνταγματικής και έννομης τάξης, που κύριο χαρακτηριστικό τους αποτελεί ο συγκεντρωτισμός των εξουσιών και της λήψης αποφάσεων και η αδιαφάνεια. Πρόκειται για μία πολιτική ξεθεμελιώματος των δημοσίων υπηρεσιών με την οποία η Δημοτική μας Κίνηση διαφωνεί ριζικά και κατά συνέπεια ερωτά:
1. Δεν υποκαθιστά στην ουσία το ρόλο των δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών, με προοπτική να τον ακυρώσει, η εκχώρηση με Κ.Υ.Α. αρμοδιοτήτων για 77 μελέτες και έργα στην συγκεκριμένη εταιρεία. που αφορούν την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου και μάλιστα με «προικοδότηση» της με το 5% της συνολικής δαπάνης κόστους των έργων από δημόσιους πόρους, για την κάλυψη των δαπανών διαχείρισης και επίβλεψης των έργων; Θέλουμε ή δε θέλουμε να αγωνιστούμε για δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες στελεχωμένες και αποτελεσματικές; Οπωσδήποτε υπάρχουν καθυστερήσεις και πολλές δημόσιες υπηρεσίες δεν είναι πάντοτε στο ύψος των περιστάσεων. Θεωρούμε, όμως ότι ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης των όποιων προβλημάτων είναι η απαξίωση αυτών των υπηρεσιών και η ανάθεση αρμοδιοτήτων τους σε σχήματα ιδιωτικού δικαίου;
2. Στα πλαίσια της υποχρεωτικής λιτότητας για τους εργαζόμενους (μισθωτούς, συνταξιούχους και μικροεπαγγελματίες) δεν είναι σκάνδαλο η προαναφερθείσα «προικοδότηση» του 5%; Επιχορήγηση η οποία, συν τοις άλλοις, δεν είναι γνωστό βάσει ποιάς νομικής διάταξης αποφασίστηκε. Γιατί το 5% να μη δοθεί για την αναβάθμιση και αναδιάρθρωση των δημόσιων τεχνικών υπηρεσιών και την ορθολογική αξιοποίηση του προσωπικού τους;
3. Εξετάστηκε εάν η συγκεκριμένη εταιρεία έχει την εμπειρία για να εκπονήσει τέτοιου είδους μελέτες και γιατί εκφράστηκαν σοβαρές ενστάσεις από την πλευρά της Τεχνικής Υπηρεσίας. της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων;
4. Πως είναι δυνατόν η απερχόμενη Δημοτική Αρχή να αναθέτει με τελευταία της απόφαση, λίγο πριν καταργηθεί, μελέτη με αυτόν τον τρόπο;
Αναμένουμε πειστικές απαντήσεις
Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Υ.Γ.: α) Απ’ότι γνωρίζουμε η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» είναι μία υπερχρεωμένη εταιρεία (1,1 δις ευρώ χρέος) με υπέρογκο ετήσιο λειτουργικό κόστος.
β) Αν υποθέσουμε, βάσιμα, ότι το κόστος των εκχωρημένων έργων ανέρχεται σε περίπου 120 εκατ. € το 5% («προικοδότηση») αντιστοιχεί σε 6 εκατ. €. Μπορεί κάποιος να μας πει μ’ αυτό το ποσό τι ουσιαστικές βελτιώσεις, οργανωτικές και τεχνικές (υποδομές, προσωπικό, εξοπλισμός κ.λπ.) θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν στις υφιστάμενες τεχνικές υπηρεσίες των οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.