Τρίτη, 29 Οκτωβρίου 2013

ΔΗΜΑΡ Ερώτηση για την ακτοπλοϊκή απομόνωση των νησιών

Τα προβλήματα στην ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών παραμένουν. Οι συνεχείς καθυστερήσεις και ματαιώσεις δρομολογίων αποτελούν καθημερινότητα για τους κατοίκους των νησιών επιφέροντας την αγανάκτηση των νησιωτών, των τουριστών αλλά και των επαγγελματιών (τουριστικά επαγγέλματα, μεταφορείς, έμποροι) και πλήττοντας οικονομικά τις νησιωτικές περιοχές. 
Εξαιτίας της μείωσης των ποσών, που διατίθενται για τις άγονες γραμμές, ξεκινούν οριζόντιες περικοπές σε πολλές συνδέσεις άγονων γραμμών, με αποτέλεσμα να πλήττονται πολλά μεσαία και μικρά νησιά της χώρας, όπως τα Κύθηρα, η Κάρπαθος, η Κάσος, η Ανάφη, η Θηρασιά κ.ά., αντί της συνολικής αναδιάρθρωσης του δικτύου με σαφή κριτήρια κάλυψης των αναγκών.
Ενδεικτικά, όπως επισημαίνεται από τον Δήμο Λήμνου: «είναι χρόνια τα προβλήματα, που εντοπίζονται στη σύνδεση του νησιού της Λήμνου με την υπόλοιπη Ελλάδα, καθώς σε ετήσια βάση σχεδόν τα μισά δρομολόγια δεν πραγματοποιούνται», ενώ ο Δήμος Λέσβου σε πρόσφατη ανακοίνωσή του (17.10.13) επισημαίνει ότι: «από τις 22.10.2013, το πλοίο «BLUE STAR PATMOS», αποσύρεται από την ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιάς-Χίος-Μυτιλήνη για την ετήσια επιθεώρηση, δίχως να έχει αντικατασταθεί από άλλο αξιόπλοο πλοίο, της αυτής ή άλλης εταιρείας. Τούτο, έχει άμεσες βλαπτικές συνέπειες στους νησιώτες συμπατριώτες μας, στον τουρισμό, και γενικότερα στην οικονομία της περιοχής.»
Η εξασφάλιση της κινητικότητας των πολιτών σε προσιτές τιμές, όπου κι αν κατοικούν, είναι υποχρέωση της Ε.Ε. με βάση τη συνθήκη της Λισσαβόνας. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά στην ακτοπλοΐα, που είναι Υπηρεσία Δημοσίου Συμφέροντος, αποτελεί υποχρέωση της χώρας να εξασφαλίζει τις γέφυρες μεταξύ της νησιωτικής και της ηπειρωτικής χώρας δώδεκα μήνες τον χρόνο. Μέσω των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών διασφαλίζεται η συνοχή του εθνικού χώρου και στηρίζεται πολύπλευρα η οικονομία των νησιωτικών περιοχών.
Στην Υ. Α. 3331.01/4/12, που καθορίζει τις ελάχιστες συνδέσεις για την εξασφάλιση της συνοχής του νησιωτικού χώρου, αναφέρεται ρητά ότι οι πρωτεύουσες των νομών πρέπει να συνδέονται με την ηπειρωτική χώρα καθημερινά με λιμάνια της ηπειρωτικής χώρας. Ωστόσο, υπογράφηκε νέα Υ.Α. για μείωση των δρομολογίων για τους επόμενους 3,5 μήνες για τη Λέσβο και τη Χίο, -όπως συμβαίνει κάθε χειμώνα για 9 μήνες στη Σάμο εδώ και χρόνια.
Δεδομένου ότι δεν ανακοινώνονται έγκαιρα τα δρομολόγια και η δυνατότητα κρατήσεων και αγοράς εισιτηρίων για όλο το έτος -που αποτελεί υποχρέωση των ναυτιλιακών εταιρειών- δεν τηρείται, παρά τις διαμαρτυρίες από τουριστικούς φορείς, και από τους δημάρχους των νησιών, κυρίως στο Β. Αιγαίο, στα Δωδεκάνησα και τις Δυτικές Κυκλάδες αναφορικά με τις συνακόλουθες αρνητικές συνέπειες,
Δεδομένου ότι δεν τηρούνται οι συμβάσεις ανάθεσης υπηρεσίας δημοσίου συμφέροντος, εξαιτίας της μονομερούς ματαίωσης ή υπερβολικής καθυστέρησης ή ξαφνικής αλλαγής δρομολογίων, χωρίς να επιβάλλονται οι νόμιμες κυρώσεις

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1.      Δεδομένων των προβλημάτων στην ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών, τι μέτρα έχει λάβει για την εφαρμογή των νόμων του κράτους από τις υπηρεσίες των οποίων προΐσταται και τι ποινές θα εφαρμόσει σε όσους συνεχίζουν να παρανομούν;
2.      Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί για τον ανασχεδιασμό του δικτύου λαμβάνοντας υπόψιν τις ανάγκες των νησιών για καθημερινή επιβίωση αλλά και για την ανάπτυξή τους (π.χ. επιμήκυνση τουριστικής περιόδου) ώστε να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που δημιουργούνται από τις αυξημένες περικοπές δρομολογίων, που εφαρμόζουν οι εταιρείες ήδη από τον Σεπτέμβριο επικαλούμενες μείωση της ζήτησης;
3.      Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί για να εξασφαλίσει πρόσθετους πόρους για τη χρηματοδότηση των άγονων γραμμών εφαρμόζοντας ταυτόχρονα ένα διαφανές σύστημα επιδοτήσεων με βάση την απόφαση της Επιτροπής (2001) 9380 σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για παροχή δημόσιας υπηρεσίας;
4.      Σε ποιες ενέργειες έχει προχωρήσει για να εξασφαλίσει κοινοτικές χρηματοδοτήσεις για: α. την κατασκευή νέων πλοίων στις άγονες γραμμές όπου οι ιδιωτικές εταιρείες δεν μπορούν να ανανεώσουν τα πλοία τους προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στη σύνδεση των νησιών, β. την εισαγωγή του φυσικού αερίου στα πλοία, ώστε να μειωθεί τόσο το κόστος λειτουργίας τους, όσο και η περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλούν, γ. τη χρηματοδότηση των εταιρειών ώστε να προβούν στην αναβάθμιση ή αντικατάσταση των πλοίων τους και να επιτύχουν τις βελτιωμένες υπηρεσίες που είναι απαραίτητες για την τουριστική ανάπτυξη;",αναφέρουν σε ερώτησή τους οι βουλευτές της ΔΗΜΑΡ Ρεπούση Μαρία,Ξηροτύρη-Αικατερινάρη Ασημίνα,Φούντα Νίκη,Ψαριανός Γρηγόρης  και Ψύρρας Θωμάς.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.