Δευτέρα, 28 Απριλίου 2014

Quo vadis Σύρος;


  του Παύλου Χρυσαφίδη
Τέσσερις τουλάχιστον παρατάξεις διεκδικούν την ψήφο των κατοίκων της Σύρου για να εκλέξουν Δήμαρχο και Δημοτικούς συμβούλους στο μοναδικό δήμο του νησιού.
Ως είθισται, η προεκλογική περίοδος επικεντρώνεται στα λάθη και τις αστοχίες της απερχόμενης δημοτικής αρχής που μετράει, ούτε λίγο ούτε πολύ, περί τις τρεις δεκαετίες στο τιμόνι του Δήμου Ερμούπολης και του ενιαίου πλέον Δήμου Σύρου-Ερμούπολης.
Οι δύο συνδυασμοί που βαυκαλίζονται ως φαβορί, δειλά και που, αναφέρονται στις αδυναμίες του Καλλικράτη χωρίς κανένας να εντοπίζει και να εστιάζει τον σαφή προσανατολισμό του νομοθετικού αυτού μορφώματος ενάντια στις αρχές της Δημοκρατίας και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η μη καθιέρωση της απλής αναλογικής αλλά και ο σφικτός σαν μέγγενη παρεμβατισμός της κεντρικής εξουσίας στην Τοπική αυτοδιοίκηση ακυρώνουν κάθε μέρα τον ρόλο της ως αυτοδιοίκηση και καθιστούν τους Δημάρχους και τα λοιπά αιρετά μέλη ως διεκπεραιωτές «άνωθεν» εντολών που πασίδηλα στόχο είχαν και έχουν να τους καταστήσουν ως το μακρύ χέρι των μνημονίων αλλά και άβουλους και κατ΄ επίφαση μόνο αιρετούς.

Τα προβλήματα της Σύρου πολλά, συσσωρευμένα από χρόνια και όποιες λύσεις τέθηκαν επί τάπητος αφενός τους έλειπε το όραμα και αφετέρου σκόνταψαν σε συμφέροντα κοινωνικών ομάδων, εργολάβων, και στην μη αποφασιστική στάση των μέχρι σήμερα δημοτικών αρχόντων, θιασωτών της αρχής «δυο καρπούζια στην ίδια μασχάλη».
Η Σύρος σήμερα είναι ένα νησί που προσπαθεί να βρει τον προσανατολισμό του. Νησί με ένδοξο βιομηχανικό παρελθόν, που πλέον του έχει απομείνει μια και μοναδική βαριά βιομηχανική μονάδα, τα ναυπηγεία ΝΕΩΡΙΟΝ. Δυστυχώς με την ανύπαρκτη κεντρική πολιτική σχετικά με τον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα αλλά και με δεδομένη την σκληρή ανταγωνιστικότητα άλλων ναυπηγείων το ΝΕΩΡΙΟΝ βρίσκεται σε φθίνουσα πορεία και από 1200-1500 εργαζόμενους που απασχολούσε πριν από 3 δεκαετίες, απασχολεί σήμερα περίπου 250. Τους απασχολεί μεν δεν τους πληρώνει δε… όπως δεν πληρώνει και άλλες υποχρεώσεις του κατά καιρούς, τόσο προς την ΔΕΗ ,ΔΕΥΑ κλπ όσο και προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Με μια μεθοδευμένη και στοχευμένη μονόπλευρη προπαγάνδα, το θέμα του Νεωρίου έχει γίνει ταμπού για τη Συριανή κοινωνία και οποιαδήποτε σκέψη για το κόστος- όφελος της ύπαρξης του για το νησί αυτόματα καθίσταται casusbelli για μεγάλη μερίδα κατοίκων του νησιού. Προβλήματα και επισημάνσεις που έχουν να κάνουν με τη μη ή ελλιπή τήρηση των περιβαλλοντικών όρων λειτουργίας του πολλές φορές θάβονται από μια άτυπη «ομερτά» στην οποία δυστυχώς εμπλέκονται και κρατικές υπηρεσίες. Όμως αδιάψευστος μάρτυρας σε όλους είναι τα βαμμένα παρμπρίζ των αυτοκινήτων, η πλέουσα στη θάλασσα ως πλαγκτόν- σε άπνοια – αμμοβολή, που κάνουν και τον πλέον καλόπιστο ή και ανυποψίαστο κάτοικο και επισκέπτη του νησιού να αναρωτιέται για τις επιπτώσεις της λειτουργίας του Ναυπηγείου στην υγεία των κατοίκων.
Μια από τις προτεραιότητες της νέας δημοτικής αρχής είναι να απαιτήσει την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων, όχι με ευχολόγια (αυτά υπάρχουν) αλλά με συνεχείς παρεμβάσεις και με πρωτίστως ενημέρωση των κατοίκων του νησιού. Το Ναυπηγείο είναι η ιστορία αυτού του νησιού που ζει ακόμη και σήμερα εκατοντάδες οικογένειες και κανείς δεν θα ήθελε να κλείσει. Όμως το ναυπηγείο είναι ιδιωτικό και μάλιστα ανώνυμη εταιρεία εισηγμένη στο χρηματιστήριο και κάποια στιγμή όταν δεν θα εξυπηρετείται ο σκοπός λειτουργίας του που σαφέστατα είναι το κέρδος «του ιδιοκτήτη» αλλά και ο μοχλός πίεσης του για σκοπούς που δεν είναι της παρούσης να αναφερθούν. Η εκπόνηση μελέτης από τον Δήμο, άμεσα, για το πώς θα αντιμετωπιστεί η ανεργία που θα προκύψει από την πιθανή επιλογή του ιδιοκτήτη να κλείσει το ναυπηγείο είναι επιτακτική και ανεπίτρεπτα δεν έχει ασχοληθεί κανείς με αυτό το θέμα. Το γεγονός ότι 8.478 τ.μ. των εγκαταστάσεων του ναυπηγείου είναι εντός του ρυμοτομικού σχεδίου της Ερμούπολης και το ότι το ναυπηγείο χρησιμοποιεί κατά χρήση και μόνο 16.700 τ.μ. που ανήκουν στο δημόσιο πρέπει στη μελέτη αυτή να συνυπολογιστούν για την «επόμενη μέρα» που οι περισσότεροι απεύχονται .
Για τη νέα δημοτική αρχή τίποτα δεν πρέπει να είναι δεδομένο, ειδικά όταν ο μέχρι σήμερα σχεδιασμός έγινε με τη λογική του εξυπηρετούμε, αποφασίζουμε και διατάζουμε… χωρίς να έχει γίνει καμιά πραγματική και ουσιαστική διαβούλευση με τους κατοίκους του νησιού.
Επίκαιρο θέμα συζήτησης και σκεπτικισμού μεταξύ των επιχειρηματιών και κατοίκων του νησιού είναι και η τουριστική ανάπτυξη, κυρίως ως γρήγορη λύση και ως άμεσο αντιστάθμισμα της απώλειας εισοδήματος που έχει επιφέρει η δραματική μείωση μισθών και συντάξεων αλλά και η αυξανόμενη ανεργία. Η τουριστική ανάπτυξη μέχρι τώρα έχει αντιμετωπιστεί επιπόλαια και χωρίς ρεαλιστικό σχεδιασμό και αυτό προκύπτει αδιάψευστα από το αποτέλεσμα.
Η δημοτική αρχή, αν και αυτή πρωτίστως δικαιούται και επιβάλλεται να έχει λόγο διεκδικητικό τόσο στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια όσο και τα αεροπορικά, μέχρι σήμερα μόνο φραστικά το έπραξε, με αποτέλεσμα αργά αλλά σταθερά να έχει απολέσει η Σύρος τους επισκέπτες από τα γύρω νησιά, σαν πρωτεύουσα των Κυκλάδων, και η οικονομία κλίμακος να είναι πλέον ανύπαρκτη. Η μόνη πλέον εφικτή λύση για την άμεση τουριστική ανάπτυξη είναι αφού καταγραφεί η φέρουσα δυνατότητα φιλοξενίας του νησιού να αναπτυχθεί με ρεαλιστικό σχέδιο ο θεματικός τουρισμός (θρησκευτικός, πολιτισμικός, εικαστικός, κλπ.), 
είναι ο μόνος που με ήπιες και άμεσες παρεμβάσεις μπορεί να συμβάλλει άμεσα στην τουριστικά ανάπτυξη του νησιού σεβόμενος την ιστορία και το περιβάλλον.
Υπάρχουσες δομές (τουριστικές και μη) στις οποίες έχουν κατασπαταληθεί χρήματα , πρέπει άμεσα να επικαιροποιηθούν αλλά και να αναζητηθούν ευθύνες έστω και πολιτικές για τις αστοχίες που έχουν γίνει (μαρίνα, προβλήτα κρουαζιερόπλοιων, παρκινγκ, θόλος κολυμβητηρίου, απώλεια ακίνητης περιουσίας του Δήμου με τη συμμετοχή του στην ΚΑΖΙΝΟ Α.Ε., κλπ.).
Όσον αφορά τον πρωτογενή τομέα, η Σύρος είχε παράδοση δεκαετιών, με μία μοναδική και αξιοθαύμαστη για το μέγεθός της και την ποιότητά της γεωργική και κτηνοτροφική παραγωγή, τομέας που σήμερα έχει τα δικά του μεγάλα προβλήματα, με έναν Γεωργικό Συνεταιρισμό υπό εκκαθάριση και πολλούς αγρότες να έχουν απολέσει την μερίδα τους αλλά και να κινδυνεύει ακόμη και η προσωπική τους περιουσία από τα συσσωρευμένα χρέη.
Ο Δήμος οφείλει άμεσα να δραστηριοποιήσει σχετικό γραφείο παρακολούθησης και συμβουλευτικής υποστήριξης του πρωτογενούς τομέα διαθέτοντας ειδικά καταρτισμένο προσωπικό (γεωπόνο, κλπ).
Άλλο πεδίο δράσης είναι η πανεπιστημιακή κοινότητα. Πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στην ουσιαστική στήριξη του Πανεπιστημίου και της φοιτητικής κοινότητας που αποδεδειγμένα συνεισφέρει τα μέγιστα τόσο στην οικονομία όσο και στην κουλτούρα του νησιού.
Όλα όσα προανέφερα και πολλά άλλα θα πρέπει να τα αντιμετωπίσει άμεσα η επόμενη δημοτική αρχή, παράλληλα με την επίσης άμεση και απολύτως αναγκαία ενίσχυση των δομών κοινωνικής αλληλεγγύης του Δήμου στον καιρό της κρίσης που μας έχει επιβληθεί. Η μέριμνα του Δήμου ώστε κανείς να μη μείνει χωρίς νερό, χωρίς ρεύμα, χωρίς στέγη, χωρίς τροφή, χωρίς φάρμακο, χωρίς περίθαλψη, πρέπει να είναι η κορωνίδα της πολιτικής του Δήμου. Σε αυτή την κατεύθυνση, πρέπει να έλθει σε συνεννόηση με όλους τους φορείς αλληλεγγύης του νησιού (εκκλησία, συλλόγους κλπ) και να διεκδικήσει τον συντονισμό όλων των κοινωνικών παροχών αλληλεγγύης προς όφελος όσο το δυνατόν περισσότερων κατοίκων.
Θα μπορούσαν να γραφτούν άπειρα με τα προβλήματα που κληροδοτεί η απερχόμενη δημοτική αρχή αλλά και η υπάρχουσα κρίση. Μπορούμε να τα επιλύσουμε όλοι οι ενεργοί πολίτες με όραμα και σωστό σχεδιασμό. Η Δημοτική Κίνηση Πολιτών Σύρου έχει όλα τα εχέγγυα να είναι η επόμενη δημοτική αρχή. Σαν νέα δημοτική αρχή θα εφαρμόσουμε όλα όσα στη πράξη στη κίνηση μας εφαρμόζουμε επιδιώκοντας την ενεργή συμμετοχή όλων των πολιτών στις αποφάσεις, με το βλέμμα μας πρώτα στις ανάγκες των πολλών και μετά στο τι νησί θα παραδώσουμε στα παιδιά μας.


*Επικεφαλής ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΣΥΡΟΥ,υπ. Δήμαρχος Σύρου-Ερμούπολης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.