Κυριακή, 6 Απριλίου 2014

Όχι στην ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων της Περιφέρειας Ν.Αιγαίου



του Νεκτάριου Σαντορινιού*

Με πρόσκληση του το ΤΑΙΠΕΔ την 1-4-2013 κάλεσε ενδιαφερόμενους επενδυτές  για την παραχώρηση συνολικά 37 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας τα οποία ανήκουν στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Με την υπ’ αριθμ. 195/27-10-2011 Απόφαση (ΦΕΚ 2501/Β/4.11.2011) της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων, μεταβιβάστηκε στο ΤΑΙΠΕΔ το δικαίωμα παραχώρησης των δικαιωμάτων που αφορούν στη χρήση, διαχείριση, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση των 37 περιφερειακών αεροδρομίων στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων και των δικαιωμάτων διαχείρισης, διοίκησης και εκμετάλλευσης των κινητών και ακινήτων που σχετίζονται με τη λειτουργία των αεροδρομίων, καθώς και των χώρων εμπορικής ή άλλης χρήσης που βρίσκονται μέσα ή κοντά στα αεροδρόμια.
Τα αεροδρόμια αυτά χωρίζονται σε δύο ομάδες. Για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Μυκόνου και Σαντορίνης περιλαμβάνονται στην Β ομάδα των υπό παραχώρηση αεροδρομίων, ενώ δεν έχει διευκρινιστεί αν στην ομάδα αυτή έχει συμπεριληφθεί το αεροδρόμιο Καρπάθου όπως προβλεπόταν αρχικά από την πρόσκληση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Με ανακοίνωση του το ΤΑΙΠΕΔ στις 10-9-2013 ενημέρωσε ότι ο διαγωνισμός περνά στη Β’ Φάση υποβολής οικονομικών προσφορών με τη συμμετοχή 7 υποψηφίων. Στα πλαίσια αυτής της δεύτερης φάσης οι υποψήφιοι έχουν το δικαίωμα να αποκτήσουν πρόσβαση σε λεπτομερή στοιχεία και τους όρους της διαγωνιστικής διαδικασίας. Επίσης οι υποψήφιοι μπορούν να επισκεφθούν επί τόπου τις εγκαταστάσεις των αεροδρομίων και να αξιολογήσουν τις εγκαταστάσεις τους.
Τόσο στη Ρόδο, όσο και στη Σαντορίνη κατά τις επισκέψεις των υποψηφίων επενδυτικών σχημάτων εκδηλώθηκαν έντονες αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία και πολλούς φορείς για το ενδεχόμενο ξεπουλήματος των αεροδρομίων της Περιφέρειας μας.
Τα αεροδρόμια για τα νησιά μας αποτελούν σημαντικότατη αναπτυξιακή υποδομή που σχετίζεται τόσο με τον τουρισμό, όσο και με τη ζωή των νησιωτών. Μια τέτοια υποδομή πρέπει να βρίσκεται υπό τον έλεγχο του κράτους και των τοπικών κοινωνιών και όχι υπό τον έλεγχο μονοπωλίων και επενδυτικών σχημάτων άγνωστης προέλευσης.
Τα αεροδρόμια που εκποιούνται με την πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ αποτελούν τους βασικούς χρηματοδότες των υπόλοιπων μικρών αεροδρομίων των νησιών μας, τα οποία θα μεταφερθούν σε μία ενιαία ανώνυμη εταιρεία που θα χρηματοδοτείται από το Δημόσιο. Έχουμε δηλαδή κι εδώ τη γνωστή πρακτική μοιράσματος σε καλό και κακό τομέα, όπου το κερδοφόρο φιλέτο ξεπουλιέται και το ζημιογόνο κομμάτι παραμένει στο δημόσιο να χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Με αυτό τον τρόπο, τελικά, θα επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός, δημιουργώντας μεγαλύτερα ελλείμματα στην Εθνική οικονομία. Φυσικά πάντα υπάρχει ο κίνδυνος τα αεροδρόμια των νησιών μας που θα παραμείνουν στο κράτος να κριθούν ζημιογόνα και να κλείσουν.
Ένα άλλο μεγάλο ζήτημα είναι η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών που σήμερα γίνεται από τα έσοδα του τέλους εκσυγχρονισμού ανάπτυξης αεροδρομίων (ΤΕΑΑ). Το κόστος των άγονων γραμμών ανέρχεται σε 55 εκατ. € ετησίως και για την περιφέρεια μας περιλαμβάνει τις πτήσεις προς Σύρο, Κάρπαθο, Κάσο, Αστυπάλαια, Λέρο, Μήλο, Νάξο, Πάρο, Κάλυμνο και Καστελόριζο, καθώς και τα λεγόμενα τρενάκια: Ρόδος-Κάρπαθος-Κάσος-Σητεία, Ρόδος-Κως-Λέρος-Κάλυμνος-Αστυπάλαια και Λήμνος-Μυτιλήνη-Χίος-Σάμος-Ρόδος. Αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς ότι το ξεπούλημα των αεροδρομίων θα στερήσει τον προϋπολογισμό από αυτό το έσοδο, βάζοντας σε άμεσο κίνδυνο όλα αυτά τα επιδοτούμενα δρομολόγια. Αυτό θα έχει άμεσο αντίκτυπο στις οικονομίες των νησιών αυτών αλλά και των δορυφόρων τους, αλλά και στη ζωή των νησιωτών που χρησιμοποιούν αυτές τις γραμμές.
Σήμερα τα τέλη χρήσης των αεροδρομίων μας είναι μηδενικά προκειμένου να είναι προσιτά στις εταιρείες low-cost αλλά και για τα εισιτήρια όλων των υπόλοιπων εταιρειών. Είναι απολύτως βέβαιο ότι, όπως και στην περίπτωση του «Ελ. Βενιζέλος», τα τέλη χρήσης θα εκτοξεύσουν τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, συμπαρασύροντας και τα κόστη των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Μια τέτοια εξέλιξη θα προκαλέσει πλήγμα στον τουρισμό των νησιών και φυσικά στο κόστος ζωής των νησιωτών.
Η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων είναι ένα μοντέλο που έχει αποτύχει τόσο σε χώρες όπως η Ισπανία και η Γαλλία, όπου επανακρατικοποιούν τα αεροδρόμια τους, όσο και στο «Ελ. Βενιζέλος». Ειδικότερα το «Ελ. Βενιζέλος» αποτελεί το 2ο πιο ακριβό αεροδρόμιο της Ευρώπης με αποτέλεσμα να έχουν μειωθεί κατά πολύ οι προσεγγίσεις σε αυτό, αλλά και να έχουν σχεδόν εκμηδενιστεί οι διανυκτερεύσεις των αεροσκαφών, τα οποία πλέον διανυκτερεύουν σε περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Να μην ξεχνάμε άλλωστε την επαίσχυντη ρύθμιση διαγραφής 600 εκ. € χρεών από ΦΠΑ που έγινε πρόσφατα επιβαρύνοντας έτσι τον κρατικό προϋπολογισμό. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι στην Αττική έχει απαγορευθεί λειτουργία άλλου αεροδρομίου ανταγωνιστικού του Ελ. Βενιζέλος με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί η τουριστική κίνηση στην Αθήνα.
Όπως αναφέρεται και στην ίδια την πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ στα αεροδρόμια της περιφέρειας μας έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις πολλών δεκάδων εκατομμυρίων. Το σύνολο αυτών των επενδύσεων, αξίας δεκάδων εκατομμυρίων, τα οποία έχουν υλοποιηθεί και υλοποιούνται σήμερα θα δοθούν προίκα στον επενδυτή, ο οποίος στην ουσία δεν θα ξοδέψει τίποτα για να αναβαθμίσει τα αεροδρόμια, αντίθετα με όσα λέγονται.
Επιπλέον των ανωτέρω θα υπάρχουν και άλλες συνέπειες από το ξεπούλημα των αεροδρομίων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, τα οποία αναφέρονται συνοπτικά παρακάτω:
1.         Άμεσο αποτέλεσμα από την αύξηση του κόστους χρήσης των αεροδρομίων θα είναι η αλλαγή προορισμού σε γείτονες φθηνότερες χώρες.
2.         “Μαρασμός” και εμφάνιση σοβαρών δυσλειτουργιών που θα αφορούν την ασφάλεια των πτήσεων των μικρών αεροδρομίων λόγω έλλειψης πόρων συντήρησης - λειτουργίας.
3.         Η Δυσλειτουργία των μικρών αεροδρομίων θα έχει άμεσες δυσμενείς κοινωνικές και εθνικές επιπτώσεις στα ακριτικά νησιά, αναιρώντας την κυρίαρχη αιτία κατασκευής τους σε αυτά.
4.         Η Υπερσυγκέντρωση εμπορικής δραστηριότητας σε μεγάλο αερολιμένα π.χ. Ρόδου, θα έχει επίπτωση τον μαρασμό της εμπορικής δραστηριότητας στην περιαεροδρομιακή ζώνη, δεδομένου ότι ο ιδιώτης θα προσπαθήσει να μεγιστοποιήσει τα κέρδη από τις εμπορικές χρήσεις του αεροδρομίου.
5.         Ζημιές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση από τη μη καταβολή δημοτικών φόρων από τις εμπορικές δραστηριότητες, αν ακολουθηθεί η τακτική του «Ελ. Βενιζέλος».
6.         Παραχώρηση μέρους εθνικής κυριαρχίας σε ευαίσθητα σημεία του Ανατολικού Αιγαίου.
Απ’ όλα τα παραπάνω αποδεικνύεται περίτρανα ότι το ξεπούλημα των αεροδρομίων της χώρας και ειδικότερα των αεροδρομίων της Περιφέρειας μας θα προκαλέσει σοβαρότατο πλήγμα στα νησιά μας σε όλα τα επίπεδα και ιδιαίτερα στην ποιότητα ζωής των νησιωτών και στην τοπική οικονομία. Καλούμε το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου να αντισταθεί στην ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων της Περιφέρειας, όπως ήδη έχουν πράξει τα Περιφερειακά Συμβούλια, Κρήτης και Βορείου Αιγαίου.

*Εκπροσώπου της παράταξης ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ.Από εισήγηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο  (29-3-2014)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.