Τρίτη, 12 Οκτωβρίου 2010

Χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση τα νησιά της άγονης γραμμής

 
Του Νικου Mπαρδουνια

Χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση θα κινδυνεύσουν να μείνουν μικρά νησιά του Αιγαίου από την 1η Νοεμβρίου 2010, καθώς τέλη Οκτωβρίου λήγουν οι υπάρχουσες συμβάσεις που έχουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες και ακόμη δεν έχει προγραμματισθεί να συνεδριάσει το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) προκειμένου να εγκριθούν οι νέες συμβάσεις. Η καθυστέρηση οφείλεται κυρίως στο αλαλούμ που επικρατούσε στο τριχοτομημένο, μέχρι πρότινος, υπουργείο όπως επίσης και στο γεγονός ότι ακόμη δεν έχουν καθορισθεί οι αρμοδιότητες στο νέο υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας. Αν και ο νέος υπουργός έχει αναλάβει τα καθήκοντά του εδώ και αρκετές ημέρες ακόμη δεν έχει ορισθεί ο αρμόδιος γενικός γραμματέας ο οποίος θα μπορεί, βάσει του νόμου, να συγκαλέσει το ΣΑΣ και να καθορισθούν οι νέες συμβάσεις για τη χρονική περίοδο από 1ης Νοεμβρίου 2010 έως και 31η Οκτωβρίου 2011.
Σε περίπτωση που δεν προλάβει να συνεδριάσει το ΣΑΣ ο κ. Γ. Διαμαντίδης, προκειμένου να μην αφήσει τα μικρά νησιά χωρίς πλοία, θα πρέπει να προχωρήσει σε απευθείας αναθέσεις για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα έως ότου καθορισθούν οι νέες συμβάσεις. Ωστόσο, όπως εκτιμούν ναυτιλιακοί κύκλοι, η επιλογή των απευθείας αναθέσεων σε περίοδο οικονομικής κρίσης αλλά και έλλειψης εμπιστοσύνης ανάμεσα σε εταιρείες και υπουργείο δεν θεωρείται η πλέον ενδεδειγμένη επιλογή. Να σημειωθεί ότι ακόμη κι αν επιταχυνθούν οι διαδικασίες στο νέο υπουργείο και συνεδριάσει το ΣΑΣ, ελλοχεύει ο κίνδυνος να μη βρεθούν ακτοπλοϊκές εταιρείες που να επιθυμούν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό για τις «άγονες» γραμμές για δύο κυρίως λόγους: Πρώτον, διότι θεωρούν ότι οι επιδοτήσεις είναι χαμηλές και δεν καλύπτουν το λειτουργικό κόστος των εταιρειών και δεύτερον, διότι η Πολιτεία, όπως έχει καταγγείλει με ανακοίνωσή της η Ενωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ), καθυστερεί να καταβάλλει τις επιδοτήσεις έως και οκτώ μήνες, με αποτέλεσμα ορισμένες εταιρείες, συνήθως οι μικρές, να αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιωσιμότητας.
Ναυτιλιακοί κύκλοι επισήμαναν στην «Κ» ότι το πρόβλημα με τις «άγονες» γραμμές ενδεχομένως να επιδεινωθεί, καθώς στην κυβέρνηση υπάρχουν σκέψεις, να μειωθούν οι επιδοτήσεις κατά 5% - 10%. Να σημειωθεί ότι η φετινή χρονιά θεωρείται από τις χειρότερες για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου οι εισηγμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες παρουσίασαν ζημίες. Ειδικότερα ο όμιλος Attica εμφάνισε ζημίες 32 εκατ. ευρώ, η ΑΝΕΚ είχε ζημίες 28,5 εκατ. ευρώ και οι Μινωικές Γραμμές είχαν ζημίες 11,3 εκατ. ευρώ και επισφαλείς απαιτήσεις ύψους 22,3 εκατ. ευρώ. Επίσης ζημίες κατέγραψε και η μη εισηγμένη ακτοπλοϊκή εταιρεία Hellenic Sea Way θυγατρική της ΑΝΕΚ.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_100085_12/10/2010_418294

1 σχόλιο:

  1. Περίεργο πάντως, γιατί γραμμές όπως της Hellenic Seaways, πηγαινοέρχονταν γεμάτες και είχαν και τρομερές προσφορές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.