Ενώ το Πολεμικό Ναυτικό ακόμα
περιμένει να παραλάβει την 5η από συνολικά 7 τορπιλακάτους, που
παρήγγειλε από την εταιρεία του Νικόλαου Ταβουλάρη, γενικού διευθυντή
της Πολιτικής Ανοιξης στο παρελθόν, η κυβέρνηση στις 29 Απριλίου του
2013 περνά από τη Βουλή τροπολογία που προβλέπει να καταβληθούν χρήματα
στη «ΝΒΕΕ Α.Ε.» ως «αναπροσαρμογές» (;) εργασιών του παρελθόντος!
Του Μάνου Τσαλδάρη
[1]Οσμή σκανδάλου αρχίζει πλέον να αναδίδεται από την υπόθεση της απόκτησης τορπιλακάτων για το Πολεμικό Ναυτικό και την οποία φέρνει στο φως σήμερα η «Εφ.Συν.», καθώς, αν και έχει ολοκληρωθεί εδώ και τρεις μήνες το χρονικό όριο για να παραδοθεί το πέμπτο κατά σειρά πλοίο, κάτι τέτοιο δεν συνέβη ώς σήμερα και παρ’ ότι το υπουργείο Αμυνας έχει ήδη πληρώσει «χαριστικά» γι’ αυτό και για τα δύο ακόμη που απομένουν 25.000.000 ευρώ!
Εξαιτίας αυτού, εξάλλου, το υπουργείο θα μπορούσε να κινηθεί εναντίον της ασυνεπούς εταιρείας και -όπως συνέβη με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά στο θέμα των υποβρυχίων- να ζητήσει να επιβληθούν κυρώσεις ή τουλάχιστον να πιέσει, για να πραγματοποιηθούν επιτέλους τα αντισταθμιστικά ωφελήματα, που επίσης παραμένουν ανεκτέλεστα. Παρ’ όλα αυτά δεν έχει κινηθεί ώς τώρα καμία διαδικασία και ο ιδιοκτήτης των ναυπηγείων, που στο παρελθόν υπήρξε γενικός διευθυντής της Πολιτικής Ανοιξης, του κόμματος δηλαδή που είχε δημιουργήσει ο σημερινός πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, εξακολουθεί να βρίσκεται στο απυρόβλητο.
Το χρονικό
Ολα ξεκίνησαν με τη σύμβαση 001Β/00 μεταξύ του γενικού διευθυντή του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και της εταιρείας «Ναυπηγικές και Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας Α.Ε. (ΝΒΕΕ Α.Ε.)» του Νικόλαου Ταβουλάρη, όπου συμφωνήθηκε η ναυπήγηση τορπιλακάτων, καθώς κρίνονταν αναγκαίες για το Πολεμικό Ναυτικό. Η συμφωνία αφορούσε συνολικά επτά πλοία, από τα οποία τα πέντε θα παραδίδονταν οπωσδήποτε, ενώ τα άλλα δύο είχε το υπουργείο την ευχέρεια να μην τα πάρει.
Οι πρώτες 3 τορπιλάκατοι παρελήφθησαν, αν και με καθυστέρηση, μεταξύ του Δεκεμβρίου του 2005 και του Μαΐου του 2006. Ομως από την επόμενη, τη Νο 4, που παραδόθηκε τον Οκτώβριο του 2010, άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα «σύννεφα» στην υπόθεση, αφού από το συμβατικό τίμημα παρακρατήθηκε ποσό 1.677.000 ευρώ, εξαιτίας των αποκλίσεων που υπήρχαν στα πρωτόκολλα παράδοσης-παραλαβής.
Τα προβλήματα για την παραλαβή της πέμπτης τορπιλακάτου ξεκινούν τον Μάρτιο του 2011, όταν η βρετανική εταιρεία «ΒAE SYSTEMS SURFACE SHIPS LIMITED», που ήταν ο βασικός υπεργολάβος της «ΝΒΕΕ Α.Ε.», κατήγγειλε την υπεργολαβική σύμβαση, υποστηρίζοντας ότι η εταιρεία του Ν. Ταβουλάρη τής οφείλει 4 εκατ. ευρώ. Καθώς η βρετανική εταιρεία είχε τα «πνευματικά δικαιώματα» για την κατασκευή αυτού του τύπου της τορπιλακάτου, αποτέλεσμα ήταν να διακοπούν οι εργασίες για τις υπόλοιπες τορπιλακάτους.
Εκείνο το διάστημα η τορπιλάκατος Νο 5 βρισκόταν στο στάδιο των δοκιμών εν όρμω και -όπως αναφέρουν οι πληροφορίες- σε αυτές παρατηρήθηκαν σοβαρές δυσλειτουργίες, αφού χρειάστηκε η επισκευή δύο γεννητριών, αντικατάσταση συστήματος μετάδοσης κίνησης και ενός βασικού εξαρτήματος των κύριων μηχανών πρόωσης. Ως τότε, επίσης, από τα συμφωνημένα υπολειπόταν να καταβληθεί ποσό 7.115.909 ευρώ, το οποίο θα δινόταν με την παράδοση του πλοίου η οποία είχε οριστεί για τον Απρίλιο του 2011.
Στο μεταξύ, για τις τορπιλακάτους Νο 6-7 είχαν πληρωθεί τα 228.169.280 ευρώ από τα συνολικά 299.000.000 ευρώ που θα κόστιζαν. Είχε δηλαδή καταβληθεί το 81% του τιμήματος των δύο πλοίων, παρ’ όλο που οι τορπιλάκατοι βρίσκονταν στο στάδιο των μεταλλικών κατασκευών και οι εργασίες ήταν αναντίστοιχες με το ποσοστό των χρημάτων. Ολα αυτά συνέβαιναν παρ’ ότι ο χρόνος παράδοσης για τη Νο 6 τορπιλάκατο ήταν ο Σεπτέμβριος του 2012 και για τη Νο 7 ο Μάρτιος του 2013 και ενώ η εταιρεία με αίτηση που κατέθεσε στις 10 Μαρτίου 2011 ζητούσε την υπαγωγή της στο άρθρο 99 Ν. 3588/07 (διαδικασία συνδιαλλαγής) και την εκκίνηση πτωχευτικής διαδικασίας!
Με εντολή Σαμαρά
Η υπόθεση έκτοτε «παγώνει», ώσπου παρεμβαίνει η κυβέρνηση, η οποία -επί υπουργίας Πάνου Παναγιωτόπουλου και σε τροποποίηση για τις συντάξεις δημοσίων υπαλλήλων που περνά από τη Βουλή στις 29 Απριλίου του 2013- με το άρθρο 30 συμφωνεί να καταβληθούν στη «ΝΒΕΕ Α.Ε.» ως «αναπροσαρμογές» (;) εργασιών του παρελθόντος 25 εκατ. ευρώ! Η καταβολή των χρημάτων ορίζεται στην ίδια τροπολογία να γίνει ώς την 30ή Απριλίου του 2013, ενώ ως χρόνος παράδοσης για την τορπιλάκατο Νο 5 ορίζονται οι εννιά μήνες από την καταβολή του ποσού, για τη Νο 6 ότι «η παράδοση δεν θα υπερβαίνει τους 24 μήνες» και για τη Νο 7 ότι «δεν θα υπερβαίνει τους 34 μήνες». Η καταληκτική ημερομηνία που θα έπρεπε να παραδοθεί η Νο 5 τορπιλάκατος ήταν, δηλαδή, η 31η Ιανουαρίου φέτος.
Εν τούτοις, δεν έχει παραδοθεί τίποτα στο Πολεμικό Ναυτικό και η υπόθεση, όπως είχαν προβλέψει στη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής στις 4 Ιουνίου του 2013 για την κύρωση της τροποποίησης οι βουλευτές Νίκος Συρμαλένιος (ΑΝ.ΕΛΛ.), Παναγιώτης Λαφαζάνης και Θοδωρής Δρίτσας (ΣΥΡΙΖΑ), εξελίσσεται σε σκάνδαλο. Είχε αποκαλυφθεί, λοιπόν, τότε ότι «από τα χρήματα αυτά (σ.σ. τα 25 εκατ.) ειπώθηκε ότι τα 11 εκατομμύρια ευρώ πήγαν στους εργαζομένους και 14 εκατ. στους υποπρομηθευτές ή στον ιδιοκτήτη», όμως η πραγματικότητα ήταν ότι ένα μέρος πήγε στους εργαζομένους των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ενώ οι εργαζόμενοι στο Νεώριο Σύρου, όπως προέκυπτε από έγγραφο του Εργοστασιακού Σωματείου, δεν είχαν πάρει απολύτως τίποτα.
Στη συνεδρίαση μάλιστα εκείνη ο Θοδωρής Δρίτσας είχε τονίσει: «Τι έχει αυτή τη στιγμή μπροστά του (σ.σ. το κράτος) με αυτή τη σύμβαση; Εχει 25,4 εκατομμύρια που έδωσε τον Απρίλιο το υπουργείο, 35 εκατομμύρια σε εγγυήσεις χάριν τρίτων για να μπορέσει να λειτουργήσει (σ.σ. η εταιρεία) -κι αν λειτουργήσουν καλά έχει καλώς, αν όμως δεν ανταποκριθούν, είναι επισφαλείς- συν 20 εκατομμύρια ακόμα που θα καταβάλουν για την ολοκλήρωση του έργου μέχρι το 2016. Αναλαμβάνει ρίσκο το κράτος 80 εκατομμύρια». Ενα ρίσκο που πιθανότατα θα κληθούν, για άλλη μία φορά, να πληρώσουν οι πολίτες…
Του Μάνου Τσαλδάρη
[1]Οσμή σκανδάλου αρχίζει πλέον να αναδίδεται από την υπόθεση της απόκτησης τορπιλακάτων για το Πολεμικό Ναυτικό και την οποία φέρνει στο φως σήμερα η «Εφ.Συν.», καθώς, αν και έχει ολοκληρωθεί εδώ και τρεις μήνες το χρονικό όριο για να παραδοθεί το πέμπτο κατά σειρά πλοίο, κάτι τέτοιο δεν συνέβη ώς σήμερα και παρ’ ότι το υπουργείο Αμυνας έχει ήδη πληρώσει «χαριστικά» γι’ αυτό και για τα δύο ακόμη που απομένουν 25.000.000 ευρώ!
Εξαιτίας αυτού, εξάλλου, το υπουργείο θα μπορούσε να κινηθεί εναντίον της ασυνεπούς εταιρείας και -όπως συνέβη με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά στο θέμα των υποβρυχίων- να ζητήσει να επιβληθούν κυρώσεις ή τουλάχιστον να πιέσει, για να πραγματοποιηθούν επιτέλους τα αντισταθμιστικά ωφελήματα, που επίσης παραμένουν ανεκτέλεστα. Παρ’ όλα αυτά δεν έχει κινηθεί ώς τώρα καμία διαδικασία και ο ιδιοκτήτης των ναυπηγείων, που στο παρελθόν υπήρξε γενικός διευθυντής της Πολιτικής Ανοιξης, του κόμματος δηλαδή που είχε δημιουργήσει ο σημερινός πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, εξακολουθεί να βρίσκεται στο απυρόβλητο.
Το χρονικό
Ολα ξεκίνησαν με τη σύμβαση 001Β/00 μεταξύ του γενικού διευθυντή του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και της εταιρείας «Ναυπηγικές και Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας Α.Ε. (ΝΒΕΕ Α.Ε.)» του Νικόλαου Ταβουλάρη, όπου συμφωνήθηκε η ναυπήγηση τορπιλακάτων, καθώς κρίνονταν αναγκαίες για το Πολεμικό Ναυτικό. Η συμφωνία αφορούσε συνολικά επτά πλοία, από τα οποία τα πέντε θα παραδίδονταν οπωσδήποτε, ενώ τα άλλα δύο είχε το υπουργείο την ευχέρεια να μην τα πάρει.
Οι πρώτες 3 τορπιλάκατοι παρελήφθησαν, αν και με καθυστέρηση, μεταξύ του Δεκεμβρίου του 2005 και του Μαΐου του 2006. Ομως από την επόμενη, τη Νο 4, που παραδόθηκε τον Οκτώβριο του 2010, άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα «σύννεφα» στην υπόθεση, αφού από το συμβατικό τίμημα παρακρατήθηκε ποσό 1.677.000 ευρώ, εξαιτίας των αποκλίσεων που υπήρχαν στα πρωτόκολλα παράδοσης-παραλαβής.
Τα προβλήματα για την παραλαβή της πέμπτης τορπιλακάτου ξεκινούν τον Μάρτιο του 2011, όταν η βρετανική εταιρεία «ΒAE SYSTEMS SURFACE SHIPS LIMITED», που ήταν ο βασικός υπεργολάβος της «ΝΒΕΕ Α.Ε.», κατήγγειλε την υπεργολαβική σύμβαση, υποστηρίζοντας ότι η εταιρεία του Ν. Ταβουλάρη τής οφείλει 4 εκατ. ευρώ. Καθώς η βρετανική εταιρεία είχε τα «πνευματικά δικαιώματα» για την κατασκευή αυτού του τύπου της τορπιλακάτου, αποτέλεσμα ήταν να διακοπούν οι εργασίες για τις υπόλοιπες τορπιλακάτους.
Εκείνο το διάστημα η τορπιλάκατος Νο 5 βρισκόταν στο στάδιο των δοκιμών εν όρμω και -όπως αναφέρουν οι πληροφορίες- σε αυτές παρατηρήθηκαν σοβαρές δυσλειτουργίες, αφού χρειάστηκε η επισκευή δύο γεννητριών, αντικατάσταση συστήματος μετάδοσης κίνησης και ενός βασικού εξαρτήματος των κύριων μηχανών πρόωσης. Ως τότε, επίσης, από τα συμφωνημένα υπολειπόταν να καταβληθεί ποσό 7.115.909 ευρώ, το οποίο θα δινόταν με την παράδοση του πλοίου η οποία είχε οριστεί για τον Απρίλιο του 2011.
Στο μεταξύ, για τις τορπιλακάτους Νο 6-7 είχαν πληρωθεί τα 228.169.280 ευρώ από τα συνολικά 299.000.000 ευρώ που θα κόστιζαν. Είχε δηλαδή καταβληθεί το 81% του τιμήματος των δύο πλοίων, παρ’ όλο που οι τορπιλάκατοι βρίσκονταν στο στάδιο των μεταλλικών κατασκευών και οι εργασίες ήταν αναντίστοιχες με το ποσοστό των χρημάτων. Ολα αυτά συνέβαιναν παρ’ ότι ο χρόνος παράδοσης για τη Νο 6 τορπιλάκατο ήταν ο Σεπτέμβριος του 2012 και για τη Νο 7 ο Μάρτιος του 2013 και ενώ η εταιρεία με αίτηση που κατέθεσε στις 10 Μαρτίου 2011 ζητούσε την υπαγωγή της στο άρθρο 99 Ν. 3588/07 (διαδικασία συνδιαλλαγής) και την εκκίνηση πτωχευτικής διαδικασίας!
Με εντολή Σαμαρά
Η υπόθεση έκτοτε «παγώνει», ώσπου παρεμβαίνει η κυβέρνηση, η οποία -επί υπουργίας Πάνου Παναγιωτόπουλου και σε τροποποίηση για τις συντάξεις δημοσίων υπαλλήλων που περνά από τη Βουλή στις 29 Απριλίου του 2013- με το άρθρο 30 συμφωνεί να καταβληθούν στη «ΝΒΕΕ Α.Ε.» ως «αναπροσαρμογές» (;) εργασιών του παρελθόντος 25 εκατ. ευρώ! Η καταβολή των χρημάτων ορίζεται στην ίδια τροπολογία να γίνει ώς την 30ή Απριλίου του 2013, ενώ ως χρόνος παράδοσης για την τορπιλάκατο Νο 5 ορίζονται οι εννιά μήνες από την καταβολή του ποσού, για τη Νο 6 ότι «η παράδοση δεν θα υπερβαίνει τους 24 μήνες» και για τη Νο 7 ότι «δεν θα υπερβαίνει τους 34 μήνες». Η καταληκτική ημερομηνία που θα έπρεπε να παραδοθεί η Νο 5 τορπιλάκατος ήταν, δηλαδή, η 31η Ιανουαρίου φέτος.
Εν τούτοις, δεν έχει παραδοθεί τίποτα στο Πολεμικό Ναυτικό και η υπόθεση, όπως είχαν προβλέψει στη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής στις 4 Ιουνίου του 2013 για την κύρωση της τροποποίησης οι βουλευτές Νίκος Συρμαλένιος (ΑΝ.ΕΛΛ.), Παναγιώτης Λαφαζάνης και Θοδωρής Δρίτσας (ΣΥΡΙΖΑ), εξελίσσεται σε σκάνδαλο. Είχε αποκαλυφθεί, λοιπόν, τότε ότι «από τα χρήματα αυτά (σ.σ. τα 25 εκατ.) ειπώθηκε ότι τα 11 εκατομμύρια ευρώ πήγαν στους εργαζομένους και 14 εκατ. στους υποπρομηθευτές ή στον ιδιοκτήτη», όμως η πραγματικότητα ήταν ότι ένα μέρος πήγε στους εργαζομένους των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ενώ οι εργαζόμενοι στο Νεώριο Σύρου, όπως προέκυπτε από έγγραφο του Εργοστασιακού Σωματείου, δεν είχαν πάρει απολύτως τίποτα.
Στη συνεδρίαση μάλιστα εκείνη ο Θοδωρής Δρίτσας είχε τονίσει: «Τι έχει αυτή τη στιγμή μπροστά του (σ.σ. το κράτος) με αυτή τη σύμβαση; Εχει 25,4 εκατομμύρια που έδωσε τον Απρίλιο το υπουργείο, 35 εκατομμύρια σε εγγυήσεις χάριν τρίτων για να μπορέσει να λειτουργήσει (σ.σ. η εταιρεία) -κι αν λειτουργήσουν καλά έχει καλώς, αν όμως δεν ανταποκριθούν, είναι επισφαλείς- συν 20 εκατομμύρια ακόμα που θα καταβάλουν για την ολοκλήρωση του έργου μέχρι το 2016. Αναλαμβάνει ρίσκο το κράτος 80 εκατομμύρια». Ενα ρίσκο που πιθανότατα θα κληθούν, για άλλη μία φορά, να πληρώσουν οι πολίτες…
Σύνδεσμος άρθρου : http://www.efsyn.gr/?p=198473
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.