Παρά το γεγονός ότι το δημόσιο σχολείο βρίσκεται ακόμα μία φορά ενώπιον της απειλής νέων συγχωνεύσεων, με ανακούφιση και χαρά πληροφορηθήκαμε την πρόθεση της Διευθύντριας Π.Ε.Ν. Κυκλάδων να μην προταθεί από την πλευρά της κανένα Δημοτικό Σχολείο για κατάργηση ή συγχώνευση στο επόμενο διάστημα. Αντιλαμβανόμαστε ότι ο θεσμικός ρόλος της Διεύθυνσης κατανοεί απόλυτα τους εκπαιδευτικούς και διδακτικούς λόγους που στοχεύουν σε ένα σχολείο ανοιχτό – έστω ολιγάριθμο ή ασύμφορο οικονομικά –, καθώς και τα οφέλη που προκύπτουν για τους μαθητές του. Μικρότερα τμήματα σημαίνει καλύτερο μάθημα, άμεση και πιο ουσιαστική επαφή όλων, πιθανότερη επιτυχία στον εκπαιδευτικό στόχο. Όμως συχνά παραλείπονται στην επιχειρηματολογία σχετικά με τη διατήρηση των σχολικών μονάδων οι σημαντικότατοι ψυχολογικοί, συναισθηματικοί και κοινωνιολογικοί παράγοντες, που αφορούν στην παιδική ηλικία και στην υγιή ανάπτυξη του παιδιού, στοιχεία που καθιστούν τα μικρά, αποκεντρωμένα, περιφερειακά σχολεία της γειτονιάς και του χωριού πολύτιμα και μοναδικά.
Παραθέτουμε ενδεικτικά κάποια από τα οφέλη ενός σχολείου άμεσα συνδεδεμένου με τη γειτονιά, στην οποία κατοικούν και δραστηριοποιούνται τα μέλη – μαθητές:
• Οι μαθητές έχουν την αίσθηση ότι ανήκουν κάπου. Το γεγονός αυτό αποτελεί σοβαρότατο παράγοντα ψυχολογικής ισορροπίας και ασφάλειας, ιδιαίτερα για τους μαθητές μικρής ηλικίας.
• Το ενταγμένο στη γειτονιά σχολείο προσφέρει μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία στους μικρούς αναπτυσσόμενους πολίτες του μέλλοντος, εφόσον είναι εύκολη η μετακίνησή τους σε σπίτια φίλων και συμμαθητών τους, χωρίς τη συνοδεία γονιών.
• Η παραπάνω κινητικότητα αυξάνει τις επαφές των παιδιών μεταξύ τους στον ελεύθερο χρόνο, γεγονός απόλυτα φυσιολογικό, υγιές και επιθυμητό, αφενός επειδή οι συνομήλικοι αποτελούν σημαντικότατο μέσο κοινωνικοποίησής τους, αφετέρου επειδή απομακρύνονται από τους «ηλεκτρονικούς» ή «τηλεοπτικούς» συντρόφους τους.
• Το ενταγμένο στη γειτονιά σχολείο απελευθερώνει και καθησυχάζει τους γονείς από το άγχος των ατελείωτων μετακινήσεων από και προς το σχολείο, από το «ποιος θα πάρει το παιδί, επειδή κάτι μου έτυχε». Η γειτόνισσα κι ο γείτονας συντρέχουν, θάλπουν, παραστέκονται ενδυναμώνουν το αίσθημα αλληλεγγύης στην τοπική κοινωνία.
• Αντίστροφα, το σχολείο είναι ή πρέπει να γίνει ακόμα περισσότερο πυρήνας ανάπτυξης της γειτονιάς, της συνοικίας και του χωριού, στους άξονες της αλληλοκατανόησης και της συμπαράστασης μεταξύ των γειτόνων. Το ελληνικό σχολείο διαθέτει τους τρόπους, τα μέσα, τη διάθεση και το κέφι να ενδυναμώσει αυτές τις αξίες στη μικροκοινωνία ως μόνη απάντηση στα παρόντα οικονομικοκοινωνικά αδιέξοδα.
• Αναφορικά με την περιοχή του Βροντάδου, η υποτονικότατη παρουσία δραστηριοτήτων για τους κατοίκους της περιοχής οδηγεί σε μια υποβάθμιση που αγγίζει τα παιδιά μας, καθώς στερούνται χώρους και πλαίσια εξωσχολικών δραστηριοτήτων. Το γεγονός αυτό καθιστά ακόμα πιο αναγκαία τη διατήρηση του σχολείου μας, του μοναδικού στην περιοχή οργανωμένου χώρου, που μπορεί να λειτουργήσει ως κυρίαρχο σημείο αναφοράς για τα παιδιά και κατ’ επέκταση για τους γονείς.
Το σχολείο μας όχι μόνο πρέπει να παραμείνει ανοιχτό, αλλά και να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο, ώστε να προσφέρει ελεύθερα τον πολιτισμό, τις τέχνες, το παιχνίδι το γέλιο και τη φαντασία. Δεν θέλουμε ένα σχολείο με υπεράριθμα τμήματα στα οποία όχι μόνο δε μπορεί να γίνει αποτελεσματικά το μάθημα αλλά και στα παιδιά μας περνάμε για άλλη μία φορά το μήνυμα ότι όλα σε αυτόν τον τόπο είναι «στενάχωρα». Στην ίδια κατεύθυνση με την πρόθεση της Διεύθυνσης Π. Ε. Ν. Κυκλάδων να μην κλείσει κανένα σχολείο στο νησί, αναμένουμε αντίστοιχες αποφάσεις από το Δημοτικό Συμβούλιο και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Παραθέτουμε ενδεικτικά κάποια από τα οφέλη ενός σχολείου άμεσα συνδεδεμένου με τη γειτονιά, στην οποία κατοικούν και δραστηριοποιούνται τα μέλη – μαθητές:
• Οι μαθητές έχουν την αίσθηση ότι ανήκουν κάπου. Το γεγονός αυτό αποτελεί σοβαρότατο παράγοντα ψυχολογικής ισορροπίας και ασφάλειας, ιδιαίτερα για τους μαθητές μικρής ηλικίας.
• Το ενταγμένο στη γειτονιά σχολείο προσφέρει μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία στους μικρούς αναπτυσσόμενους πολίτες του μέλλοντος, εφόσον είναι εύκολη η μετακίνησή τους σε σπίτια φίλων και συμμαθητών τους, χωρίς τη συνοδεία γονιών.
• Η παραπάνω κινητικότητα αυξάνει τις επαφές των παιδιών μεταξύ τους στον ελεύθερο χρόνο, γεγονός απόλυτα φυσιολογικό, υγιές και επιθυμητό, αφενός επειδή οι συνομήλικοι αποτελούν σημαντικότατο μέσο κοινωνικοποίησής τους, αφετέρου επειδή απομακρύνονται από τους «ηλεκτρονικούς» ή «τηλεοπτικούς» συντρόφους τους.
• Το ενταγμένο στη γειτονιά σχολείο απελευθερώνει και καθησυχάζει τους γονείς από το άγχος των ατελείωτων μετακινήσεων από και προς το σχολείο, από το «ποιος θα πάρει το παιδί, επειδή κάτι μου έτυχε». Η γειτόνισσα κι ο γείτονας συντρέχουν, θάλπουν, παραστέκονται ενδυναμώνουν το αίσθημα αλληλεγγύης στην τοπική κοινωνία.
• Αντίστροφα, το σχολείο είναι ή πρέπει να γίνει ακόμα περισσότερο πυρήνας ανάπτυξης της γειτονιάς, της συνοικίας και του χωριού, στους άξονες της αλληλοκατανόησης και της συμπαράστασης μεταξύ των γειτόνων. Το ελληνικό σχολείο διαθέτει τους τρόπους, τα μέσα, τη διάθεση και το κέφι να ενδυναμώσει αυτές τις αξίες στη μικροκοινωνία ως μόνη απάντηση στα παρόντα οικονομικοκοινωνικά αδιέξοδα.
• Αναφορικά με την περιοχή του Βροντάδου, η υποτονικότατη παρουσία δραστηριοτήτων για τους κατοίκους της περιοχής οδηγεί σε μια υποβάθμιση που αγγίζει τα παιδιά μας, καθώς στερούνται χώρους και πλαίσια εξωσχολικών δραστηριοτήτων. Το γεγονός αυτό καθιστά ακόμα πιο αναγκαία τη διατήρηση του σχολείου μας, του μοναδικού στην περιοχή οργανωμένου χώρου, που μπορεί να λειτουργήσει ως κυρίαρχο σημείο αναφοράς για τα παιδιά και κατ’ επέκταση για τους γονείς.
Το σχολείο μας όχι μόνο πρέπει να παραμείνει ανοιχτό, αλλά και να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο, ώστε να προσφέρει ελεύθερα τον πολιτισμό, τις τέχνες, το παιχνίδι το γέλιο και τη φαντασία. Δεν θέλουμε ένα σχολείο με υπεράριθμα τμήματα στα οποία όχι μόνο δε μπορεί να γίνει αποτελεσματικά το μάθημα αλλά και στα παιδιά μας περνάμε για άλλη μία φορά το μήνυμα ότι όλα σε αυτόν τον τόπο είναι «στενάχωρα». Στην ίδια κατεύθυνση με την πρόθεση της Διεύθυνσης Π. Ε. Ν. Κυκλάδων να μην κλείσει κανένα σχολείο στο νησί, αναμένουμε αντίστοιχες αποφάσεις από το Δημοτικό Συμβούλιο και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.