Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2011

Γιάννης Μαχαιρίδης : «Το αθηνοκεντρικό κράτος αρνείται να αποκεντρωθεί»


Στο ακανθώδες θέμα της εκχώρησης ουσιαστικών αρμοδιοτήτων σε νευραλγικούς τομείς για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, όπως ο τουρισμός, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο κ. Γιάννης Μαχαιρίδης στη συνάντηση των δέκα τριών Περιφερειαρχών με τον Υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Μιχάλη Χρυσοχοίδη.

Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου επισήμανε ότι «το αθηνοκεντρικό κράτος αρνείται να αποκεντρωθεί και να εμπιστευτεί την Περιφέρεια», υπογραμμίζοντας την ανάγκη, οι Περιφέρειες να διαδραματίσουν καταλυτικό ρόλο στη χάραξη των κατευθύνσεων και της αξιοποίησης των πόρων, «ώστε να δρομολογηθούν μεγάλα έργα υποδομής, και όχι δρομάκια ή ασφαλτοστρώσεις», όπως είπε χαρακτηριστικά.

Αναλυτικά, στην τοποθέτησή του ο κ. Μαχαιρίδης ανέφερε τα παρακάτω:

«Εγώ κατανοώ την αγωνία σας σε ό,τι αφορά τη διαχείριση του ΕΣΠΑ, θα σας πω όμως κ. Υπουργέ ότι το ΕΣΠΑ δεν το συντάξαμε εμείς. Δε συμμετείχαμε στη διαμόρφωσή του. Μας ήρθε από πάνω και μας είπαν ότι «αυτοί είναι οι άξονες, μέσα σ’ αυτούς θα κινηθείτε». Άρα δικαίως διεκδικούμε την αναθεώρησή του και να αποφασίσουμε εμείς πού πρέπει να κατευθυνθούν οι πόροι.
Γιατί όπως είπατε προηγουμένως και έτσι είναι κ. Υπουργέ, δε νοείται, και μιλάω τώρα για το Νότιο Αιγαίο, δε νοείται εν έτει 2011, όλα τα νησιά, τα μικρά νησιά μιλάω, δε μιλάω για τα μεγάλα, να μην έχουν λύσει το κρίσιμο τρίπτυχο νερά – λύματα – απορρίμματα. Γιατί;

Γιατί ποτέ δεν έγινε ένα πρόγραμμα και να πουν ότι οι πόροι θα πάνε μόνο γι ‘αυτό το σκοπό. Παρά μόνο δρομάκια, επεκτασούλες, πλακόστρωτα.
Πρέπει κ. Υπουργέ να υπάρξει ένα ειδικό πρόγραμμα με έναν κεντρικό φορέα και όχι διάσπαρτα. Τώρα το Υπουργείο Αιγαίου προγραμματίζει να κάνει αφαλατώσεις - προγραμμάτιζε εδώ και 10 χρόνια, αφαλατώσεις στα μικρά νησιά. Και αφαλάτωση δεν υπάρχει πουθενά. Ένα είναι αυτό.

Ένα δεύτερο: Κατανοώ την αγωνία σας, όμως το πρόβλημα κ. Υπουργέ δεν είναι στους Περιφερειάρχες. Το πρόβλημα είναι στα αντίστοιχα Υπουργεία. Παράδειγμα πρώτο: Τομέας υγείας: Δε μπορεί να εκτελεστεί κανένα έργο γιατί εγώ έστειλα πριν λίγες μέρες έγγραφο στον υπουργό και ζητάω να μου εγκρίνει τη σκοπιμότητα ενός Πολυδύναμου Ιατρείου, να μου εγκρίνει το κτιριολογικό πρόγραμμα, να μου εγκρίνει την κατασκευή και να εγκρίνει να είμαι εγώ φορέας εκτέλεσης του έργου.
Και λέω να είμαι εγώ, γιατί μας στερήσανε και αυτή τη δυνατότητα. Αυτή τη στιγμή εμείς δε μπορούμε να είμαστε φορείς υλοποίησης αυτών των έργων. Υπάρχει όμως άξονας υγείας στο πρόγραμμα του Νοτίου Αιγαίου. Δεν πρόκειται να κατασκευαστεί κανένα έργο. Μιλάω με τη ΔΕΠΑΝΟΜ, λέει «εμείς σηκώνουμε τα χέρια ψηλά», το Υπουργείο.
Δεύτερο παράδειγμα, ο ΟΣΚ: Για να μπορέσει να κατασκευασθεί ένα σχολείο στην περιφέρειά μου, και σας πληροφορώ ότι σα Νομάρχης έχω κατασκευάσει δεκάδες, μου λέει ότι πρέπει να έρθει ένας εκπρόσωπος από τον ΟΣΚ να δει το οικόπεδο στο οποίο εγώ θα κατασκευάσω το σχολείο. Για να έρθει ο υπάλληλος αυτός, κάνει 3-4 μήνες. Ένας υπάλληλος. Ενδεχομένως να είναι και νέος υπάλληλος.
Δεύτερον: Για να κατασκευάσω σχολείο, βάσει κτιριολογικού προγράμματος που εγκρίνει το Υπουργείο Παιδείας, πρέπει να εγκρίνει η Υπουργός. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι δεν υπάρχει περίπτωση να προχωρήσουμε μ’ αυτές τις διαδικασίες και πρέπει ν’ αναθεωρηθεί στο σύνολό του αυτό το σύστημα.
Εάν πραγματικά η πολιτεία εμπιστεύεται τους αποκεντρωμένους φορείς, την Αυτοδιοίκηση και την περιφέρεια, τους Δήμους και την περιφέρεια, πρέπει αυτά να τελειώνουν. Δεν κατάλαβα, ένας συνάδελφος του ΟΣΚ Μηχανικός είναι καλύτερος από τους δεκάδες, εκατοντάδες Μηχανικούς που έχουμε εμείς και μπορούν να κάνουν αυτοψία και να δουν αν το οικόπεδο είναι ή δεν είναι κατάλληλο;
Δεύτερο πρόβλημα κ. Υπουργέ –και ευχαριστούμε πάρα πολύ γιατί πρέπει να το πω, είστε ο πρώτος Υπουργός, το Υπουργείο το οποίο κάλεσε τους Περιφερειάρχες σε συζήτηση, παρόντων βεβαίως και των Γενικών Γραμματέων. Κι εγώ πρέπει να δηλώσω ότι στην περιφέρεια τη δική μας δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με το Γενικό Γραμματέα, από την πρώτη στιγμή που ήρθε είπε «διαχειριστείτε τα, εδώ είμαστε, σε συνεργασία».
Ήδη ο Αντιπεριφερειάρχης μου για το ΕΣΠΑ έχει εγκατασταθεί και δουλεύει σε συνεργασία με την αντίστοιχη Διαχειριστική Αρχή, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Άρα να μην εντοπίζουμε ότι υπάρχει πρόβλημα με τους Γενικούς Γραμματείς.
Να πω όμως κάτι κ. Υπουργέ: Το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Υπουργείο Οικονομίας, μας έχει δώσει πραγματικά εξουσίες, μας έχει δώσει τη διαχείριση του ΕΣΠΑ, μας έχει δώσει τη σύνταξη του αναπτυξιακού μας σχεδίου, μας έχει δώσει το στρατηγικό σχεδιασμό της ανάπτυξης, μας έχει δώσει και τα εργαλεία, τον αναπτυξιακό νόμο.
Αλλά ρωτάω κ. Υπουργέ: Εγώ ο οποίος είμαι σε μια περιοχή η οποία είναι κατ’ εξοχήν τουριστική, η ναυαρχίδα του τουρισμού, το Νότιο Αιγαίο και πρέπει να σχεδιάσουμε την ανάπτυξη, και βεβαίως η ανάπτυξη σχεδιάζεται με βάση τον τουρισμό και είμαστε και από τις περιοχές που πάμε καλά, ξέρετε κ. Υπουργέ ότι δεν έχω μία αρμοδιότητα για τον τουρισμό; Ούτε μία.
Τι ανάπτυξη να προγραμματίσω να σχεδιάσω όταν δεν έχω μία αρμοδιότητα; Πώς θα σχεδιάσω την ανάπτυξη αν δεν έχω καμία αρμοδιότητα; Και μου λένε ότι ο αρμόδιος Υπουργός μαζί με τον άλλον αρμόδιο Υπουργό κάποια στιγμή θ’ αποφασίσουν ν’ αποκεντρώσουν αυτές τις αρμοδιότητες.
Να πω ένα δεύτερο παράδειγμα: να μας δίνετε τη δυνατότητα ν’ ασχοληθούμε πραγματικά και με την απασχόληση.
Κύριε Υπουργέ, πρώτον, το Υπουργείο Εργασίας στην περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έχει έναν υπάλληλο και βεβαίως εγώ πρέπει ν’ αντιμετωπίσω χιλιάδες προβλήματα και από την άλλη πλευρά δε μου λέει κανένας πώς πρέπει να δράσω εγώ για να τονώσω την απασχόληση σε τοπικό επίπεδο.
Βλέπετε λοιπόν ότι το πρόβλημα δεν είναι σ’ εμάς, το πρόβλημα κ. Υπουργέ είναι στο αθηνοκεντρικό κράτος το οποίο δεν αποφασίζει να αποκεντρωθεί. Όλοι κρατάμε και ένα κομμάτι της εξουσίας και μας φέρνουν κάθε μέρα, η μισή Ελλάδα μετακινείται προς την Αθήνα για την επίλυση των προβλημάτων, είτε αυτά είναι θέματα γραφειοκρατικά είτε είναι θέματα υγείας, γιατί και εκεί υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα.
Και βεβαίως να συμφωνήσω με τον συνάδελφο Κατσιφάρα, σίγουρα το εθνικό χωροταξικό πρέπει ν’ αλλάξει.. Αγαπητέ Αποστόλη, δεν είναι μόνο ο βόρειος άξονας και ο κεντρικός και ο νότιος, συμφωνώ κι εγώ, υπάρχει και ο δυτικός άξονας και κυρίως ο ανατολικός άξονας. Κανένας όμως όλα αυτά τα χρόνια δεν ακούει.
Δίπλα μας κι απέναντι ορθώνεται ένας γίγαντας, και μιλάω για την περιοχή τη δική μας, τα Δωδεκάνησα, όπου η τουριστική ανάπτυξη είναι τόσο ραγδαία όπου το 20% του ΑΕΠ παράγεται στην περιοχή εκεί, απέναντί μας. Σε μια ώρα απόσταση από τη Ρόδο, η οποία Ρόδος είναι 12 ώρες από την Αθήνα. Υπάρχουν προβλήματα.
Γι’ αυτό λέω κ. Υπουργέ, εμείς σας ευχαριστούμε και να ξέρετε ότι είμαστε σύμμαχοι σ’ αυτή την προσπάθεια, έχουμε κι εμείς την ίδια αγωνία να προχωρήσουμε, έχουμε κι εμείς την ίδια αγωνία ν’ απορροφηθούν οι πόροι αλλά πρέπει να μας δώσετε τη δυνατότητα, τα λίγα χρήματα, οι λίγοι πόροι που θα έχουμε από 1η Ιουλίου, να μπορέσουμε να τους κατευθύνουμε εμείς εκεί που πρέπει να κατευθυνθούν και ναι είναι και παραγωγικοί και αποδοτικοί.
Δε χρειάζονται ούτε δρομάκια ούτε επεκτάσεις ούτε ασφαλτοστρώσεις. Χρειάζονται επενδύσεις παραγωγικές και κυρίως επενδύσεις που θα φέρνουν και θέσεις εργασίας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.