Πέμπτη, 19 Ιουνίου 2014

O συριανός που κρύβεται πίσω από το εξώφυλλο του νέου δίσκου των Active Member


Πριν λίγους μήνες οι Active Member έκαναν λόγο για την έναρξη μίας νέας περιόδου του συγκροτήματος μέσω της κυκλοφορίας του νέου τους άλμπουμ με τίτλο Cosmos Alivas, για το οποίο μάλιστα δοκίμασαν την πρακτική του crowdfunding κάνοντας μας όλους συμμέτοχους στο επόμενό τους βήμα. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι όσοι έχουν δει το εξώφυλλο του Cosmos Alivas, που σήμερα παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη μεγάλη συναυλία στην Τεχνόπολη, δεν ξεχνούν εύκολα την ασπρόμαυρη, μυστήρια διοπτροφόρο κεφαλή.
Ο Κωνσταντίνος Καταγάς, Ο άνθρωπος που «κρύβεται» πίσω από αυτό το σχέδιο, μεγάλωσε στο Μοσχάτο, σπούδασε Δασολόγος-Περιβαλλοντολόγος στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τα τελευταία 27 περίπου χρόνια ζει και εργάζεται στην Ερμούπολη της Σύρου. Πριν από τρία χρόνια ξεκίνησε να σχεδιάζει με μελάνι σε χαρτί εκθέτοντας τα έργα του στο Εθνικό Κέντρο Αποκατάστασης Αναπήρων, ενώ το 2012 εξέδωσε  ένα κόμικ με τίτλο «Η Αποκατάσταση είναι ένα είδος ζωής• το ζω ή το ονειρεύομαι;».
wasistDada_01_01web
last_reenter_2013_kk_01
Η συζήτηση μαζί του φανερώνει έναν άνθρωπο που ξεκινάει να σχεδιάζει για να εκφραστεί, χωρίς κατ’ ανάγκη να ξέρει από πριν ακριβώς «τι θέλει να πει». «Τεχνικά είναι μία απλή αποτύπωση με μελάνι στο χαρτί. Τα περισσότερα ήταν ασπρόμαυρα κυρίως επειδή δεν είχα άλλα χρώματα στην κατοχή μου τότε, δεν τα αναζήτησα κιόλας. Ίσως τελικά ήταν αποτέλεσμα της ψυχολογικής μου κατάστασης. Εκ των υστέρων βέβαια εκείνο που παρατήρησα είναι ότι μέσα από αυτά τα σκοτεινά σχέδια βγαίνει ένα φως», σχολιάζει και συνεχίζουμε μιλώντας για την αμφισημία των έργων του και την αποτύπωση διάφορων εμπειριών του σε αυτά, σε σχέση με προσωπικές του υποθέσεις (όπως εκείνο που σχεδίασε στο Κέντρο Αποκατάστασης) αλλά και ζητήματα που απασχολούν σύσσωμο το κοινωνικό σύνολο, όπως το έργο που σχεδίασε μετά τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα που το συνόδευσε με ένα δικό του ποίημα. Δεν είναι έμμετρο, ούτε έχει ομοιοκαταληξία, αφιερώνεται όμως «στην ενοχική ανοχή μας προς το σκοτάδι».
Κάθε πράξη εμπεριέχει μία πολιτική τοποθέτηση και συχνά η καλλιτεχνική δημιουργία δεν μπορεί να στρέφει τη ματιά της αλλού ή να στρουθοκαμηλίζει. Ενδιαφέρον παρουσιάζει, μεταξύ άλλων, το σχέδιο του Πατέρα Ανάλγητου, του δικού του «αγίου». Ή καλύτερα, όλων εκείνων που δεν χρειάζονται αγίους.
Fissas_P
pateras_analgitos-5
«H διαχείριση του ανθρώπινου πόνου, της ελπίδας, της πίστης, της έκπληξης, της καρτερίας, και και και… είναι αντικείμενο εκμετάλλευσης. Οι απελπισμένοι πείθονται από τους επιτήδειους για πράγματα που δεν εξετάζουν και δεν μπορούν να εξετάσουν. Εμφανής ήταν η παρουσία των Πεντακοστιανών, των Ορθόδοξων και του ΚΚΕ στο ίδρυμα. Οι δύο πρώτοι “βοηθούσαν” τους ανήμπορους αλλά βέβαια τους έκαναν και το σχετικό κήρυγμα, το ΚΚΕ εκεί το βιολί του σαν “να μη πέρασε μια μέρα” από το 1977 που συνάντησα στα φοιτητικά μου χρόνια την πρώτη ΚΟΜΕΠ. Όλα αυτά καλά -και ξαφνικά είδα στο σαλόνι να στήνονται μικρά “δοξαστικά ορθόδοξα σημεία” με ένα καντήλι, και μερικές εικόνες, έτσι, μέσα στην κλινική. Δεν συζητώ τι γινόταν σε εικονάκια από χαρτί σε κάθε κρεβάτι. Τότε αποφάσισα να κάνω τον Πατέρα Ανάλγητο για να έχουμε  κι εμείς που δεν θέλουμε τους τρεις προαναφερθέντες φορείς, μια αναφορά στην οποία θα ανάγουμε την πίστη μας. Πίστη που απαιτείται για να βγάλουμε όλο αυτό το μπερδεμένο είναι μας και να προσπαθήσουμε να ζήσουμε σε νέες συνθήκες “αποκατάστασης”. Πίστη που δεν προσωποποιείται ή θεοποιείται αλλά έχει να κάνει με το μέσα μας και τη δυσκολία που πρέπει να ξεπεράσουμε για να συνεχίσουμε να ζούμε, ανεξάρτητα αν θα βελτιωθεί η υγεία μας ή όχι. Έτσι γεννήθηκε και το σλόγκαν “Η αποκατάσταση είναι ένα είδος ζωής”».
Μέσα από όλα αυτά, πώς προέκυψε η συνεργασία με τον B.D.Foxmoor; «Ο Μιχάλης είδε το σχέδιο και μετά ήρθε σε επαφή μαζί μου. Όπως μου είπε το σχέδιο αυτό εκφράζει κατάλληλα τον δίσκο, κάτι που πεθαίνει και ξαναγεννιέται. Γιατί δεν ξαναδημιουργείται κάτι αν πρώτα δεν πεθάνει. Από κοντά γνωριστήκαμε σε μία έκθεση που έκανα το Δεκέμβριο στο Intercontinental και η επαφή ήταν περισσότερο πνευματική. Με κάποιο τρόπο όλες οι “ψυχικές μας φράσεις” είχαν συναντηθεί. Ένιωσα ότι το σχέδιο που τελικά μπήκε στο εξώφυλλο του νέου του δίσκου, όντως του ανήκε, του έδωσε μία δική του ποιητική κατεύθυνση». Επιβεβαιώνουμε.
Δείτε περισσότερα σχέδιά του παρακάτω και στο προσωπικό blog του Κωνσταντίνου Καταγά, εδώ και εδώ

ΠΗΓΗ  http://popaganda.gr/o-kallitechnis-pou-krivete-piso-apo-exofillo-tou-cosmos-alivas-echi-ton-diko-tou-agio/#slide2

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.