Στις 5
/11 δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ το Π.Δ της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, ενώ ήδη το
Υπουργείο με εγκύκλιο του προχωρά σε γενίκευση του θεσμού της αυτοαξιολόγησης
της σχολικής μονάδας, με πρώτο βήμα τα “επιμορφωτικά σεμινάρια” των στελεχών
εκπαίδευσης, οι ημερομηνίες των οποίων έχουν ήδη ανακοινωθεί. Μαζί με την
εξωτερική αξιολόγηση που θα εφαρμοστεί από την επόμενη σχολική χρονιά από την
Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
(ΑΔΙΠΠΔΕ) διαμορφώνουν ίσως το πιο αυστηρό πλέγμα γραφειοκρατικού –
εξουσιαστικού ελέγχου της δημόσιας εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών σε
ολόκληρη την Ευρώπη.
Στη
σημερινή συγκυρία των απολύσεων στο δημόσιο τομέα και της πλήρους αποδόμησης
του δημόσιου σχολείου, η πολυεπίπεδη αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και της
σχολικής μονάδας (εξατομικευμένη, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση) στοχεύει
στην επίτευξη των μνημονιακών δημοσιονομικών στόχων για μείωση της απασχόλησης
και των κοινωνικών δαπανών, στην πειθάρχηση των εκπαιδευτικών στο νέο σχολείο
της αγοράς και της κατάρτισης και στη μετατόπιση των ευθυνών για την
εκπαιδευτική κρίση από την κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική στους μεμονωμένους
εκπαιδευτικούς, τη σχολική μονάδα και τους ίδιους τους μαθητές.
Διαμέσου
των διάφορων αξιολογήσεων επιχειρούν :
α. Να δημιουργήσουν τις νέες δεξαμενές κινητικότητας – απόλυσης και να καθηλώσουν μισθολογικά τους εκπαιδευτικούς, με βάση τη
σύνδεση της αξιολόγησης με το ενιαίο μισθολόγιο -βαθμολόγιο και τις ποσοστώσεις
του. Επομένως, όπως και με την αξιολόγηση των μαθητών θεωρείται δεδομένος από
τα πριν, ο αριθμός των εκπαιδευτικών που θα στιγματιστεί ως αποτυχημένος και
στάσιμος υπηρεσιακά και μισθολογικά.
β. Να προωθήσουν το φτηνό σχολείο της αγοράς, στο
οποίο θα επικρατεί η χορηγία, η εμπλοκή επιχειρηματικών φορέων, η χρηματοδότηση
από τους γονείς, η ταξική διαφοροποίηση των σχολικών μονάδων, η εκπαιδευτική
πολυτυπία και ο άκρατος ανταγωνισμός. Στη θέση της εκπαιδευτικής κοινότητας και
της συνεργασίας των εκπαιδευτικών και των σχολείων μεταξύ τους, θα έχουμε στο
εξής μεμονωμένες σχολικές μονάδες που θα επιδιώκουν τη θεσμική επιβίωση τους,
συχνά εις βάρος των υπόλοιπων σχολείων, υιοθετώντας, αναπόφευκτα, πρακτικές της
αγοράς και της διαφημιστικής προβολής.
γ. Να χειραγωγήσουν και να ελέγξουν τη διδακτική – μαθησιακή
διαδικασία μετατρέποντας
την σε ένα σύνολο προκατασκευασμένων, τυποποιημένων και ποσοτικών κριτηρίων. Με
αυτό τον τρόπο, θα εντατικοποιηθεί η πολιτικός και ιδεολογικός έλεγχος του
σχολείου και των εκπαιδευτικών από το κράτος σε πολύ πιο αυταρχική και
συντηρητική κατεύθυνση. Πίσω από τη φαινομενική ρητορική της καινοτομίας και
των ποικιλώνυμων ευρωπαϊκών προγραμμάτων κρύβεται ο παλαιός καλός επιθεωρητισμός,
όχι πλέον μόνο της στείρας εθνικοφροσύνης, αλλά και του δογματισμού της αγοράς
και της επιχειρηματικότητας. Η διδακτική της “επίδειξης και του φαίνεσθαι” κάτω
από την πίεση του ανταγωνισμού και του κρατικού ελέγχου θα υποβαθμίσουν την
ανάγκη της κριτικής από τη μεριά των εκπαιδευτικών του περιεχομένου και των
πολιτικών στοχεύσεων των διάφορων προγραμμάτων .
Η
αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας
εντάσσονται λειτουργικά στη ενιαία επίθεση που δέχονται οι εκπαιδευτικοί και το
δημόσιο σχολείο. Η ακύρωση των αξιολογικών διαδικασιών στην πράξη είναι για μας
μέρος του αγώνα μας για την υπεράσπιση των κοινωνικών και μορφωτικών
δικαιωμάτων όλων των εργαζομένων.
α.
Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων να πάρουν αποφάσεις απόρριψης του
προγράμματος της αυτοαξιολόγησης, όπως και τρία χρόνια πριν.
β. Ο
σύλλογος μας θα καλέσει σε συνάντηση για το ζήτημα της αξιολόγησης τόσο τους
διευθυντές των σχολικών μονάδων, όσο και τους σχολικούς συμβούλους.
β. Καμιά
συμμετοχή στα “σεμινάρια” του επιθεωρητισμού. Δηλώνουμε ότι θα συντονίσουμε
μαζικά τη δράση μας, μαζί με τους συναδέλφους μας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση,
για την ακύρωσή τους στην πράξη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.