Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2012

Η σημασία του να είναι κανείς διαφορετικός & οι θρησκείες

Γράφει η Φιλία Μηλιδάκη

Η Σύρος θα μπορούσε να είναι σημαντικό κέντρο θρησκευτικού τουρισμού στο Αιγαίο χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα γινόταν και κέντρο θρησκευτικού φανατισμού. Όσοι  πρωτογνωρίζουν  το νησί επιδοκιμάζουν μια εικόνα  συνεργασίας των δύο δογμάτων [Καθολικό & Ορθόδοξο] καθώς επικεντρώνονται κυρίως  στην εξωτερική μορφή [οι δύο λόφοι, το κοινό Πάσχα]. Τα στοιχεία αυτά βεβαίως  είναι το αποτέλεσμα συνεργασιών  του τόπου και της ιστορίας του.  

Αν ανατρέξουμε στην ιστορία της Σύρου  θα αναγνωρίσουμε επίσης  ότι οι σχέσεις τω δύο δογμάτων  ορίστηκαν και από  συγκεκριμένες κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές συγκυρίες [θέσεις εξουσίας όπως και η οικονομική ευμάρεια περνούσε από τα «χέρια» των με στα «χέρια» των δε].

 Μπροστά λοιπόν στην κουβέντα για «Καθολικό και Oρθόδοξο Δήμο»  οφείλουμε να ξανα κοιτάξουμε το νησί και την ιστορία του καλύτερα.

Και ας  υπογραμμίσω δύο μόνο στοιχεία:

®Η Σύρος είναι το νησί της όσμωσης και της μίξης επιρροών, πολιτισμών και συνεχώς ανατροφοδοτείται από το νέο στοιχείο.

®Οι κάτοικοι του νησιού δεν  προσδιορίζονται ως πολίτες  μόνο από τη θρησκεία ήτοι  ως Καθολικοί ή ως Ορθόδοξοι.  

 Οι επιχειρηματίες, οι εργαζόμενοι, οι  μαθητές , οι δημοτικοί εκπρόσωποι κλπ,  κάθε δόγματος και κάθε πεποίθησης  ορίζονται κατ’ αρχήν ως ισότιμα μέλη μιας μεγάλης και πολύ περισσότερο διαφοροποιημένης [από ότι παλιότερα] κοινωνίας.

Μα αυτό συμβαίνει στη Σύρο, θα απαντήσουμε αμέσως πολλοί, εμείς εδώ ζούμε υποδειγματικά μαζί.

Αυτή ακριβώς η σκέψη υποκρύπτει την άλλη πιο βαθιά σκέψη ότι το να ζουν μαζί οι διαφορετικότητες  είναι ένα είδος εξαίρεσης.

Σκέφτομαι οτι όλοι μας ανήκουμε σε πολλές  μειονότητες, όσες είναι και οι ταυτότητες που μπορούμε να πάρουμε [άνδρες, γυναίκες, ηλικιωμένοι,  χωρισμένοι, με 3G κινητά, χωρίς δουλειά, ετεροφυλόφιλοι,  με 2ο μεταπτυχιακό κοκ]  και ότι η επιτυχία της κοινωνία είναι η επιτυχία της συνείδησης της ποικιλίας  των μελών της. Σε αυτό βέβαια μας καθοδηγεί και η ίδια η Φύση.

Είμαστε λοιπόν ποικίλοι αλλά η ιστορία μας συνεχίζεται να καθορίζεται από πολέμους, συγκρούσεις , αισθήματα ταπείνωσης και ζήλειας.

Όπως αναφέρει ο Arnold Mindell «… το να πούμε στην αντίθετη φωνή απλώς να ηρεμήσει ή να λογικευτεί  δε βοηθάει».

 Αυτό που βοηθάει πραγματικά είναι να έχουμε «συνείδηση» να ακούσουμε και την αντίθετη άποψη . Όσο τρομαχτική και απαράδεκτη και αν μας φαίνεται.

Προτιμώ λοιπόν να ορίσω την κουβέντα για «δύο δήμους  που θα καθορίζονται ΜΟΝΟ από το θρησκευτικό φρόνημα δύο δογμάτων»,  ως μια πολύ ακραία άποψη , ως ένα φάντασμα που υπάρχει στην κοινότητά μας  και να την αντιμετωπίσω ως τέτοια μέσα όμως από αληθινή αλληλεπίδραση.

Ας υπάρξει λοιπόν η δυνατότητα για  ανοικτή συζήτησης  με τα μέλη όλης της κοινωνίας πάνω σε αυτό το θέμα, για να βρούμε έτσι και να καταλάβουμε αυτό το «ΧΩΡΙΣΤΑ»   από πού έρχεται μέσα από το παρελθόν & το παρόν της Σύρου. Και τι συγκρούσεις, οργή   και  πόνο κρύβει από πίσω του.

 

·         Η Φιλία Μηλιδάκη είναι ψυχολόγος και ερευνήτρια

 

Βιβλιογραφία

Arnold Mindell, Ph.D ”The deep democracy of Open Forum”, Hampton Roads.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.