Πέμπτη 21 Μαρτίου 2013

Κυκλαδίτικοι σύλλογοι εκπαιδευτικών ενάντια στην αξιολόγηση


Το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών, το νομοσχέδιο για την “Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ)”, η γενίκευση του μέχρι πρότινος πιλοτικού προγράμματος αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων,  μαζί με τις σχετικές  ρυθμίσεις του μισθολογίου -βαθμολογίου (ν. 4024/2011) συγκροτούν, τελικά, το νέο πολυδαίδαλο γραφειοκρατικό πλαίσιο της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων. Εσωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, εξωτερική αξιολόγηση, με βάση τα μαθητικά αποτελέσματα και εξατομικευμένη αξιολόγηση κάθε μεμονωμένου εκπαιδευτικού διαμορφώνουν ένα πρωτοφανές πανοπτικό πειθαρχικό μηχανισμό πάνω από κάθε εκπαιδευτικό και σχολική μονάδα, με τελικό σκοπό την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, το κλείσιμο σχολικών μονάδων,
την απόλυση εκπαιδευτικών και τη δημιουργία νέων ταξικών φραγμών
στη μόρφωση για τα παιδιά της εργατικής τάξης
.

 Το Υπουργείο Παιδείας δημιουργεί έναν πολυεπίπεδο γραφειοκρατικό αξιολογικό μηχανισμό και θεσμοθετεί μια σειρά από παρασιτικά διοικητικά όργανα, πολλά από τα οποία θα συγκροτούνται από ιδιωτικές επιχειρήσεις και ξένους εμπειρογνώμονες, με μοναδικό κριτήριο να υποτάξει τον εκπαιδευτικό και τους μαθητές στο νέο σχολείο της αγοράς. Παρατηρητήριο Αξιολόγησης , Δίκτυο Πληροφόρησης για την Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου, Περιφερειακή ομάδα Αξιολόγησης, ΑΔΙΠΠΔΕ, Επιτροπές Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου, Διεύθυνση διοικητικής και εκπαιδευτικής υποστήριξης του αξιολογικού έργου και  Μητρώα Εμπειρογνωμόνων συγκροτούν μερικά μόνο, από τα νέα επιθεωρητικά όργανα, που μοναδική τους αποστολή έχουν την υλοποίηση των μνημονιακών δεσμεύσεων και την προώθηση της εμπορευματοποίησης του δημόσιου σχολείου.

 Για πρώτη φορά, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ανατίθεται η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών σε αξιολογικούς φορείς του εξωτερικού αλλά και σε ιδιωτικές εταιρείες, αποδεικνύοντας στην πράξη ποια συμφέροντα και ποιο εκπαιδευτικό όραμα υπηρετεί η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολείων. Ήδη η εταιρεία Intraway αξιολόγησε πέρσι τους εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης, ενώ φέτος η εταιρεία Διαδικασία Α.Ε, που παρέχει συμβουλευτική και μάνατζμεντ σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, αξιολογεί το πρόγραμμα των σχολείων αναμορφωμένου προγράμματος. Η αξιολόγηση αποτελεί συνεπώς το πολιτικό μοχλό για την εμπέδωση των επιχειρηματικών συμφερόντων στη δημόσια εκπαίδευση, στην προοπτική ενός δημοσίου που όχι μόνο θα εξυπηρετεί την επιχειρηματική δράση, αλλά που και το ίδιο θα λειτουργεί ως επιχειρηματίας.

 Με τη συγκρότηση της ΑΔΙΠΠΔΕ η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολείων θα πραγματοποιείται με βάση τις επιδόσεις των μαθητών, προδιαγράφοντας νέες εξετάσεις για όλους τους μαθητές τόσο στην πρωτοβάθμια, όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ανεξάρτητα από την κοινωνική προέλευση των μαθητών και την κοινωνική σύνθεση των σχολείων και των επιμέρους  περιοχών.

 Πολλά παιδιά θα θεωρούνται στο εξής ως βάρος για το σχολικό σύστημα που η παρουσία τους  θα απειλεί το σχολείο με αρνητική αξιολόγηση. Τα παιδιά των μεταναστών και των εργαζομένων, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και ειδικές ανάγκες θα αποτελούν εμπόδιο στον ανταγωνισμό των σχολείων για καλά αποτελέσματα και θετικές αξιολογήσεις, όπως έχει γίνει και σε κάθε εκπαιδευτικό σύστημα που έχει υιοθετήσει την εξωτερική αξιολόγηση με βάση μετρήσιμους στόχους.

Η διδασκαλία θα επικεντρωθεί, αναπόφευκτα, στις μετρήσιμες επιδόσεις και μάλιστα ήδη από το δημοτικό, περιθωριοποιώντας κάθε στοιχείο πραγματικής γενικής μόρφωσης και κριτικής συνειδητοποίησης. Τα σχολεία με εργατική κοινωνική σύνθεση  είναι πιο πιθανόν να χαρακτηριστούν ως αναποτελεσματικά και να συγχωνευτούν ή να κλείσουν.

 Η υποτιθέμενη αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων θα οδηγήσει σε σχολεία διαφορετικών ταχυτήτων, στην αναζήτηση εξωτερικής χρηματοδότησης από σπόνσορες και στο κλείσιμο πολλών σχολείων στο όνομα του εξορθολογισμού του σχολικού δικτύου. Η σχολική μονάδα θα κρίνεται από την ικανότητά της να εξασφαλίζει εξωτερική χρηματοδότηση από ιδιωτικούς φορείς, καταδικάζοντας ένα μεγάλο αριθμό σχολικών μονάδων, ιδιαίτερα της περιφέρειας και των φτωχών εργατικών λαϊκών περιοχών, στην υποχρηματοδότηση, την υποστελέχωση και άρα και την αρνητική αξιολόγηση.

 Με το νέο αξιολογικό πλαίσιο αθωώνεται η καταστροφική πολιτική  του μνημονίου στην εκπαίδευση και ενοχοποιείται ο ατομικός εκπαιδευτικός και το δημόσιο σχολείο, για όλα τα εκπαιδευτικά και κοινωνικά δεινά. Την ίδια στιγμή, που οδηγούν στην εξαθλίωση ένα ολόκληρο λαό, επιθυμούν να αξιολογήσουν τα σχολεία για τη σχολική διαρροή και την εγκατάλειψη της μόρφωσης από τα πιο αδύναμα κοινωνικά στρώματα. Την ίδια στιγμή, που σχεδιάζουν να κλείσουν σχολικές μονάδες και να λειτουργήσουν τα σχολεία με 15.000 χιλιάδες λιγότερους εκπαιδευτικούς (απόλυση αναπληρωτών-συνταξιοδοτήσεις) μιλούν για προσπάθεια διασφάλισης της “ποιότητας στην εκπαίδευση”. 

 Το  εκπαιδευτικό τοπίο του Π.Δ για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, προδιαγράφει ως πρότυπο εκπαιδευτικού τον υποταγμένο δημόσιο υπάλληλο που εφαρμόζει πιστά τους εκπαιδευτικούς στόχους του κράτους, ενάντια στις πραγματικές μορφωτικές ανάγκες των μαθητών του. Τον εκπαιδευτικό που ανταγωνίζεται το συνάδελφό του και  ικετεύει να είναι κάποιος άλλος αυτός που θα απολυθεί και όχι ο ίδιος. Τον εκπαιδευτικό που βρίσκεται στο έλεος των πειθαρχικών διώξεων και των ανώνυμων καταγγελιών “αγανακτισμένων γονιών” που ασπάζονται, όλως τυχαίως,  τα ιδεώδη του εθνικοσοσιαλισμού. Οι δηλώσεις άλλωστε του υφυπουργού Παιδείας δεν επιτρέπουν, καμιά αυταπάτη, για τις πραγματικές πολιτικές στοχεύσεις της κυβέρνησης “ και ασφαλώς θα υπάρξουν απολύσεις”.

Οι αξιολογήσεις του Υπουργείου Παιδείας δεν αφορούν, γενικά και αόριστα, την ποιότητα της εκπαίδευσης. Η αξιολόγηση της συγκυβέρνησης προωθεί το σχολείο του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε, το σχολείο που υπηρετεί την καταρτισιμότητα, την εργασιακή ευελιξία-ανασφάλεια, το επιχειρηματικό πνεύμα, τον περιορισμό του κοινωνικού κράτους και κάθε μορφωτικού δικαιώματος. Είναι το σχολείο της νεανικής ανεργίας και της πειθάρχησης όλων στη δημοσιονομική προσαρμογή. Είναι το σχολείο των απολύσεων, των κενών σε εκπαιδευτικών προσωπικό, των συμπτύξεων τμημάτων και των συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων. 

 Η παιδαγωγική αυτονομία και ελευθερία των εκπαιδευτικών δεν είναι, άλλωστε, κάποια συντεχνιακή κατάκτηση των εκπαιδευτικών, οι οποίοι απλά δεν επιθυμούν να λογοδοτήσουν στους γονείς. Είναι κατάκτηση όλης της κοινωνίας, που διασφαλίζει τα μορφωτικά δικαιώματα όλων των παιδιών, ενάντια στην εκάστοτε κρατική πολιτική για την εκπαίδευση. Η παιδαγωγική ελευθερία εμπεδώνει, τελικά, το μορφωτικό ρόλο του δημόσιου σχολείου , μετατρέποντας το σε αυτό που πραγματικά πρέπει να είναι : δηλαδή χώρος ελεύθερης διαπάλης διαφορετικών ιδεών και οραμάτων και όχι εργαστήρι παραγωγής προκατασκευασμένων ποσοτικών αποτελεσμάτων .  Το ζήτημα επομένως που πρέπει να συζητήσουμε δεν είναι ποια αξιολόγηση είναι καλύτερη, αλλά για ποιο σχολείο και για ποια κοινωνία παλεύουμε.

 Εμείς οι εκπαιδευτικοί το δηλώνουμε ξεκάθαρα :

παλεύουμε για ενιαίο δωδεκάχρονο, δημόσιο, δωρεάν σχολείο που θα σέβεται τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, θα αναπτύσσει την κριτική τους σκέψη, θα προωθεί την αγάπη για τη γνώση, θα τα μάθει να εξηγούν και ν’ αλλάζουν τον κόσμο, θα τα διδάξει αλληλεγγύη, συλλογικότητα, αγωνιστικότητα, με περιεχόμενο απαλλαγμένο από την παπαγαλία, το μυστικισμό , το ρατσισμό, ένα σχολείο χωρίς αποκλεισμούς, ανοιχτό για όλα τα παιδιά, Έλληνες και μετανάστες. Ένα δημόσιο σχολείο για μια κοινωνία της κοινωνικής δικαιοσύνης, της σταθερής απασχόλησης, των καταχυρομένων εργασιακών και κοινωνικών δικαιωμάτων της εργαζόμενης πλειοψηφίας.

 Από αυτή την άποψη δίνουμε τη μάχη να μην περάσει η αξιολόγηση, να μπλοκάρουμε στην πράξη την εφαρμογή της.  Σε αυτή την κατεύθυνση καλούμε, με βάση και τη τελευταία απόφαση της ΔΟΕ :

α. τους διευθυντές των σχολικών μονάδων να μη συμμετέχουν στα επιμορφωτικά σεμινάρια για την αξιολόγηση και τους σχολικούς συμβούλους να μη συμπράξουν στην προετοιμασία τους. Δηλώνουμε ότι συντονίσουμε τη δράση μας για να ακυρώσουμε στην πράξη τα σεμινάρια αυτά.

β. Τους συλλόγους διδασκόντων να αρνηθούν τη συμμετοχή τους στην “αυτοαξιολόγηση” της σχολικής μονάδας.

 Μέσα από ένα διακλαδικό πανεργατικό μέτωπο παιδείας και εργασίας αγωνιζόμαστε
 για την ανατροπή της πολιτικής συγκυβέρνησης-Ε.Ε-ΔΝΤ.

 

 

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΑΣΚΑΛΩΝ-ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΣΥΡΟΥ-ΤΗΝΟΥ-ΜΥΚΟΝΟΥ

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΑΣΚΑΛΩΝ -ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΠΑΡΟΥ-ΑΝΤΙΠΑΡΟΥ “Π.ΚΑΛΛΙΕΡΟΣ”

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΑΣΚΑΛΩΝ-ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΑΝΔΡΟΥ-ΚΥΘΝΟΥ -ΚΕΑΣ “Θ.ΚΑΪΡΗΣ”

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε ΘΗΡΑΣ

Α ΕΛΜΕ ΚΥΚΛΑΔΩΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.